Audyt UX to proces, który pomaga zrozumieć potrzeby użytkownika oraz sposób, w jaki korzysta z produktu lub usługi. Jest używany przez projektantów UX, aby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z interfejsem i jakie czynności wykonują. Audyt jest powszechnie wykorzystywany przez agencje cyfrowe jako sposób na zrozumienie potrzeb użytkowników i sposobu korzystania z ich strony internetowej lub aplikacji, ale może być również wykorzystywany przez działy marketingu. Audyt UX pomaga marketerom zrozumieć ich grupę docelową, dzięki czemu mogą podejmować lepsze decyzje, jak do nich dotrzeć.
Kiedy jest audyt ma sens
Każdy produkt ma doświadczenie użytkownika. Można to zdefiniować jako moment, w którym produkt ma być używany, lub może to być coś, czego użytkownik doświadcza po użyciu produktu. Większość z nas wie, jakie to frustrujące, gdy próbujemy korzystać z nowej i interesującej aplikacji lub strony internetowej tylko po to, by stwierdzić, że nie działa ona zgodnie z oczekiwaniami . Audyt UX to proces, w którym doświadczenie użytkownika produktu jest analizowane, a następnie ulepszane. Służy do ograniczenia reklamacji i poprawy obsługi klienta. Doświadczenie użytkownika to pierwszy krok w rozwoju produktu i nie należy go lekceważyć. Udany UX może zaoszczędzić znaczną sumę pieniędzy, ponieważ słaby UX może skutkować niezadowoleniem klientów i niższą sprzedażą. Jego głównym celem jest zidentyfikowanie słabości użytkowników, a następnie zaprojektowanie i wdrożenie pożądanego doświadczenia użytkownika w celu zaspokojenia potrzeb klientów.
Audyty UX wymagają umiejętności i narzędzi
Audyty UX są częstym zadaniem w procesie projektowania. Często wykonują je projektanci, programiści lub specjaliści UX tacy jak https://marczak.me/audyt-ux/ . Jest to również dobry sposób na przetestowanie użyteczności produktu i ustalenie, czy ludzie faktycznie go używają, czy nie. Jednak audyty UX mogą być czasochłonne i kosztowne w wykonaniu. Aby mieć pewność, że uzyskasz najlepsze wyniki audytu UX, powinieneś zatrudnić eksperta, który ma doświadczenie w tego typu pracach. Dodatkowo musisz wiedzieć, jakich narzędzi potrzebujesz i jak skutecznie z nich korzystać. Przydatne porady można również znaleźć w książkach, takich jak „The Handbook of User Experience” Davida Gascoyne (znanego projektanta UX) lub „User Experience Design: A Practical Guide” Bruce'a Tognazziniego (słynnego eksperta ds. użyteczności).