30. Konfrontacje Teatralne w Lublinie Uczta dialog o wojnie, pamięci i wolności

Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na jubileuszowe, 30. Konfrontacje Teatralne pod hasłem Uczta – w programie międzynarodowe i krajowe premiery, dyskusje po spektaklach oraz głośne nazwiska, w tym Krzysztof Warlikowski i Łukasz Witt-Michałowski.
- Przyjdź do Lublina na 30. Konfrontacje Teatralne i zobacz, co kryje hasło Uczta
- Zobacz program: od Warlikowskiego po lokalny Trans-Atlantyk i międzynarodowe projekty
Przyjdź do Lublina na 30. Konfrontacje Teatralne i zobacz, co kryje hasło Uczta
Organizatorami festiwalu są Centrum Kultury w Lublinie; celem wydarzenia jest od lat konfrontowanie dokonań lubelskiego środowiska teatralnego z osiągnięciami zespołów z całej Polski oraz prezentowanie najciekawszych nurtów w teatrze światowym. Tegoroczna edycja nosi tytuł Uczta i podejmuje problematykę związaną z racjonalnością i wolnością pod hasłem „Logos - umysł zniewolony?”. Program odwołuje się do spektakli odnoszących się krytycznie do przemocy, wojny, nierówności społecznych oraz mrocznego dziedzictwa Polski.
W ramach festiwalu zaplanowano wielokrotne prezentacje ważnych spektakli polskich i zagranicznych oraz wydarzenia towarzyszące. Po pokazach odbywać się będą dyskusje prowadzone przez znanego krytyka i dziennikarza teatralnego Jacka Wakara, współpracującego od lat z Konfrontacjami.
Zobacz program: od Warlikowskiego po lokalny Trans-Atlantyk i międzynarodowe projekty
W programie znalazł się m.in. spektakl „Elizabeth Costello” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, przygotowany przez Nowy Teatr z Warszawy. Nagrodzony i wysoko oceniany przez krytyków tytuł zostanie pokazany dwukrotnie. Warlikowski wraca do Lublina po 15 latach; postać pisarki Elizabeth Costello to element jego twórczości pojawiający się w pięciu wcześniejszych przedstawieniach, po raz pierwszy w „(A)pollonii” prezentowanej na Konfrontacjach Teatralnych w 2010 roku.
Teatr Polski z Bielska-Białej zaprezentuje „Diabły” w reżyserii Mai Kleczewskiej. XVII-wieczna opowieść staje się tu pretekstem do opisu współczesnego fanatyzmu religijnego, masowej histerii, nienawiści, walki politycznej i ludzkiej tragedii.
Maja Kleczewska, wspólnie z Agnieszką Przepiórską, współtworzy również monodram „Ocalone” – produkcję Domu Spotkań z Historią. Spektakl skupia się na historii obozu przejściowego na Zieleniaku i ukazuje uniwersalną opowieść o kobietach, które doświadczyły gwałtu wojennego. W tej formie, dzięki kreacji Agnieszki Przepiórskiej, przedstawienie staje się głosem oskarżenia i pamięci o ofiarach, których ślady zaginęły.
Teatr Śląski w Katowicach pokaże „Wojna i pokój” w reżyserii Janusza Opryńskiego. Spektakl łączy dzieło Lwa Tołstoja z „Wojną peloponeską” Tukidydesa, eksponując ponadczasowe przesłanie o konflikcie, gdzie na scenie odbywa się uczta, podczas której umysł zostaje „zniewolony” przez wielką politykę, a Eros walczy z Tanatosem.
Lubelska produkcja Festiwalu to praca nad spektaklem work-in-progress opartym na powieści Witolda Gombrowicza „Trans-Atlantyk”. Koprodukcja Centrum Kultury w Lublinie i Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie pod kierownictwem Łukasza Witt-Michałowskiego ma być punktem wyjścia do dyskusji o „polskości” w twórczości Gombrowicza. Dla Konfrontacji jest to także symboliczny powrót do jednej z największych edycji festiwalu z 2004 roku, kiedy rok Gombrowiczowski poświęcono pisarzowi i jego dziełom.
Wśród propozycji międzynarodowych znajduje się spektakl „If I had a Gun, I Would Take Them All Down” – koprodukcja Fundacji Teatru Trans-Atlantyk i FestiVAL, w reżyserii Paula Bargetto. Przedstawienie opowiada historię Dymitrija Bogrova, żydowskiego anarchisty, który w 1911 roku zamordował rosyjskiego premiera, i stawia trudne pytania o cenę wolności, z nawiązaniami do sytuacji w Kijowie.
Produkcja niezależnej grupy Byteatr pt. „Bieżeńcy 1915” prezentuje losy mieszkańców wschodniej Polski zmuszonych do ewakuacji w głąb Rosji podczas I wojny światowej. Spektakl powstał w oparciu o książkę Anety Prymaki-Oniszk „Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy”. W skład kolektywu Byteatr wchodzą także białoruscy twórcy, którzy opuścili swój kraj z powodu represji reżimu Aleksandra Łukaszenki; ich doświadczenie utraty ojczyzny i budowania życia od podstaw wzbogaca opowieść o bieżeńcach. Reżyserem spektaklu jest Andrej Novik. W przedstawieniu występują cztery języki: polski, białoruski, rosyjski i lokalny dialekt białoruskiego z Podlasia.
Teatr Polski w Warszawie wspólnie z Fundacją Joanny Szczepkowskiej prezentuje „Separatka” – komedię oferującą przenikliwą refleksję nad polską rzeczywistością i próbę zasypania obecnych podziałów politycznych. W programie znalazła się także futurystyczna propozycja „2129”, stworzona z okazji 60-lecia Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka”. Ta produkcja towarzysząca jubileuszowej edycji festiwalu przeniesie widzów w daleką przyszłość; jednocześnie przypomina, że Konfrontacje Teatralne mają swoje historyczne korzenie właśnie w Chatce Żaka.
Jubileuszowe 30. Konfrontacje Teatralne - Uczta to symboliczne spotkanie i podsumowanie wieloletniej pracy osób tworzących festiwal. W programie znajdziemy więc połączenie historii, teraźniejszości i przyszłości lubelskiego teatru, a festiwalowe spektakle i rozmowy mają prowokować do myślenia o wojnie, wolności i tożsamości.
„Logos - umysł zniewolony?”
Na podstawie: Urząd Miasta
Autor: krystian