Lubelska Wyżyna Wodorowa nową nadzieją dla ekologicznego transportu miejskiego
Lublin stawia na zieloną energię i innowacje w transporcie publicznym. Właśnie powołano Lubelską Wyżynę Wodorową – inicjatywę, która może zmienić oblicze komunikacji miejskiej i przyczynić się do ekologicznej rewolucji w regionie.

Nowa era transportu w Lublinie dzięki współpracy nauki i samorządu

10 czerwca podczas Transportowego Forum Współpracy Transgranicznej w Lublinie podpisano list intencyjny, który zapoczątkował powstanie Lubelskiej Wyżyny Wodorowej. To wyjątkowe porozumienie łączy siły Miasta Lublin, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz Politechniki Lubelskiej. Celem jest praktyczne wykorzystanie badań naukowych nad wodorem jako ekologicznym źródłem energii, zwłaszcza w sektorze transportu publicznego.

Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju, podkreśla znaczenie tej inicjatywy:

„Dzisiejsze wydarzenie to nie tylko okazja do wymiany doświadczeń, ale również realny krok w kierunku budowy przyszłości opartej na technologiach przyjaznych środowisku. Symbolem tych działań jest podpisanie listu intencyjnego dotyczącego powołania Lubelskiej Wyżyny Wodorowej. Wierzę, że ten innowacyjny podmiot ma szansę stać się jednym z kluczowych ośrodków rozwoju technologii wodorowych w Polsce Wschodniej, wspierając jednocześnie lokalną gospodarkę i wzmacniając innowacyjność regionu.”

Lublin inwestuje w autobusy wodorowe i nowoczesną infrastrukturę

Inicjatywa skupia się na wdrażaniu technologii wodorowych w codziennym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Już dziś po ulicach Lublina jeżdżą cztery autobusy zasilane ogniwami paliwowymi, a planowane jest zwiększenie ich liczby o kolejne dwadzieścia w przyszłym roku. Rektor Politechniki Lubelskiej, prof. Zbigniew Pater, zaznacza rolę uczelni w tym procesie:

„Przekazywanie wiedzy z uczelni do gospodarki jest bardzo ważne dla rozwoju nowych technologii. Udało nam się już zrealizować kilka dużych projektów, które zakończyły się sukcesem... Tworzymy zintegrowany system, w którym magazyny energii, carporty i stacje ładowania współpracują ze sobą, zapewniając ekologiczne i niezawodne źródło zasilania.”

Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, podkreśla korzyści płynące z takiego podejścia:

„Dążymy do tego, aby transport publiczny w Lublinie był nie tylko sprawny i dostępny, ale również przyjazny dla środowiska. Lubelska Wyżyna Wodorowa to dla nas szansa na jeszcze ściślejszą współpracę z nauką i przemysłem...”

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nie kryje entuzjazmu wobec projektu. Bogdan Kołciuk, prezes MPK Lublin, mówi:

„Przyszłość komunikacji miejskiej opiera się na technologii wodorowej... Przystępując do Lubelskiej Wyżyny Wodorowej, chcemy nie tylko dzielić się naszymi doświadczeniami, ale również czerpać nową wiedzę...”

Podczas forum goście z Polski oraz krajów sąsiednich – Mołdawii, Ukrainy i Litwy – mieli okazję zobaczyć na żywo działanie autobusów wodorowych oraz poznać nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne związane z transportem publicznym. To wydarzenie otwiera nowe perspektywy dla rozwoju ekologicznej mobilności nie tylko w Lublinie, ale także w całym regionie.


UM Lublin