Ponad 70 szkół w Lublinie stawia na cyfrową edukację i bezpieczeństwo uczniów

Lublin stawia na cyfrową edukację ponad 70 szkół i 20 tysięcy uczniów w nowym projekcie IT
- Lublin rozwija nowoczesne nauczanie informatyki w szkołach
- Jak Lublin przygotowuje młodzież na cyfrowe wyzwania przyszłości
- Eksperci i samorząd wspólnie budują cyfrową odporność Lublina
- Lublin jako centrum rozwoju technologii i edukacji przyszłości
Lublin rozwija nowoczesne nauczanie informatyki w szkołach
W Lublinie rusza wyjątkowa inicjatywa, która ma szansę zrewolucjonizować podejście do edukacji cyfrowej. Ponad siedemdziesiąt szkół z całego miasta zaangażowało się w projekt Lublin Edukacyjna Przyszłość IT”, obejmujący aż 20 tysięcy uczniów. To przedsięwzięcie nie tylko poszerza wiedzę informatyczną młodych ludzi, ale również kładzie duży nacisk na cyberbezpieczeństwo temat niezwykle ważny w dzisiejszym świecie.
Oficjalna inauguracja projektu odbyła się 19 maja, podczas uroczystości z udziałem władz miasta, dyrektorów placówek oświatowych oraz ekspertów z dziedziny edukacji i technologii. Każda ze szkół otrzymała pamiątkową tabliczkę potwierdzającą przystąpienie do programu, który już teraz wyznacza nowe standardy nauczania IT.
Jak Lublin przygotowuje młodzież na cyfrowe wyzwania przyszłości
Początki projektu sięgają lutego 2024 roku, kiedy to w 28 lubelskich szkołach rozpoczął się pilotażowy program. Wzięło w nim udział ponad 120 nauczycieli oraz cztery tysiące uczniów, którzy testowali innowacyjne metody nauczania oparte na praktycznych umiejętnościach i pracy projektowej. Zajęcia prowadzone były przy pomocy nowoczesnej platformy chmurowej wykorzystywanej m.in. przez Akademię Leona Koźmińskiego.
Efekty okazały się imponujące większość uczniów zauważyła poprawę w zrozumieniu materiału, a nauczyciele docenili narzędzia wspierające ich pracę dydaktyczną. Sukces pilotażu sprawił, że od kwietnia 2025 roku program objął już ponad 70 szkół i ponad 200 nauczycieli.
Co więcej, tysiąc najbardziej zaangażowanych uczniów będzie miało okazję uczestniczyć w zaawansowanych kursach dotyczących sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa, przygotowanych przez specjalistów z Akademii Leona Koźmińskiego. To inwestycja w przyszłość młodego pokolenia oraz realne wsparcie dla bezpieczeństwa cyfrowego mieszkańców miasta.
Eksperci i samorząd wspólnie budują cyfrową odporność Lublina
Podczas majowego spotkania odbyły się także panele dyskusyjne poświęcone kompetencjom cyfrowym i cyberodporności. Michał Kanownik, Prezes Związku Cyfrowa Polska, przedstawił ideę IT Fitness Test największego bezpłatnego testu kompetencji cyfrowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Test ten pomaga ocenić praktyczne umiejętności młodzieży w zakresie korzystania z Internetu i bezpieczeństwa online.
Cyberodporność to dziś fundament nowoczesnej edukacji. Nie chodzi już tylko o dostęp do technologii, ale o świadome, bezpieczne i odpowiedzialne jej wykorzystanie. Naszym wspólnym celem powinno być wyposażenie obywatelek i obywateli niezależnie od wieku w praktyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego. To nie dodatek, lecz niezbędny element kształtowania świadomego i odpornego społeczeństwa cyfrowego” podkreśliła Iwona Brzózka-Złotnicka, Prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Gośćmi wydarzenia byli także przedstawiciele Akademii Leona Koźmińskiego oraz NASK-PIB, którzy wraz z lokalnymi ekspertami podkreślali znaczenie systemowego podejścia do edukacji IT.
Lublin jako centrum rozwoju technologii i edukacji przyszłości
Projekt Lublin Edukacyjna Przyszłość IT” wpisuje się w długofalową strategię miasta, które od lat inwestuje w sektor technologiczny. W mieście działa ponad 3,5 tysiąca firm z branży ICT, a liczba specjalistów IT przekracza osiem tysięcy osób. Dzięki temu Lublin staje się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji oraz rozwoju startupów.
Szkoły biorące udział w programie oferują uczniom możliwość zdobywania wiedzy wykraczającej poza tradycyjny program nauczania zwłaszcza w obszarach sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. To otwiera drzwi do dalszej edukacji lub nawet rozpoczęcia kariery zawodowej bezpośrednio po ukończeniu szkoły.
Tak kompleksowe działania pokazują, że Lublin nie tylko nadąża za trendami technologicznymi, ale aktywnie je kreuje, dbając o to, by młodzi ludzie byli gotowi na wyzwania współczesnego świata.
Według informacji z: Urząd Miasta
Autor: krystian