Już 27. kwietnia ukaże się piętnasty album lubelskiej Orkiestry św. Mikołaja pod tytułem "Muza - Muzyka Pogranicza". Płyta została nagrana wspólnie z ukraińskim zespołem Joryj Kłoc i zamyka kilkuletni wspólny projekt „Muza – muzyka Pogranicza” realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020.
Płytę promuje mini trasa koncertowa obu formacji:
- Lublin - 27 kwietnia, godz. 19:00, ACKiM UMCS Chatka Żaka
- Cieszanów- 28 kwietnia, godz. 19:00, Centrum Kultury i Sportu
- Sanok - 30 kwietnia, godz. 16:00, Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Płyta jest inspirowana kulturą pogranicza polsko-ukraińskiego. Joryj Kłoc podjął się nagrania polskich pieśni ludowych z tego terenu, Orkiestra – ukraińskich. Połączył ich ostatni utwór, w którym łemkowski tekst został zaśpiewany do popularnej polskiej melodii. W sumie na album złożyło się 13 piosenek.
Orkiestra św. Mikołaja
Czołowa polska formacja inspirująca się rodzimą tradycją, łącząca instrumenty ludowe oraz biały śpiew z brzmieniem perkusji i gitary basowej. Jej nazwa nawiązuje do ikony św. Mikołaja wiszącej w opuszczonej cerkwi Beskidu Niskiego. Do skarbnicy ukraińskiego folkloru Orkiestra sięga od początku swego istnienia. Wystarczy przypomnieć pierwsze nagrania – „Muzykę gór” i następne: „Z wysokiego pola”, „Krainę Bojnów”, „Legamination” czy wreszcie „Huculskie muzyki”, czyli materiał nagrany z kapelą legendarnego skrzypka z Ukrainy – Romana Kumłyka, uhonorowany nominacją do Folkowego Fonogramu Roku i tytułem „Wirtualne Gęśle”. Szykując się do tych nagrań w 2020 roku, zespół wybrał pieśni rekruckie. Muzycy nie spodziewali się, że za kilka miesięcy nabiorą one innego kontekstu.
Joryj Kłoc
Ukraińska obrzędowa hip-hop-dajboże-etno-czort wataha ze Lwowa, dzięki której starodawne instrumenty ukraińskie zabrzmiały w sposób nowoczesny. Nazwa zespołu pochodzi od tajnej gwary (argot) zamkniętych wspólnot niewidomych muzyków, grających na lirach korbowych i na kobzie. Joryj − oznacza szacowny, honorowy, Kłoc − kawałek, przystojniak, fragment albo stary, starszy. We współczesnym języku połączenie słów „Joryj Kłoc” można tłumaczyć jako Poważny, Honorowy Człowiek; Solidny Pan; Świetna, Znakomita Osoba, albo po prostu − V.I.P.
Muzyka Pogranicza «Muza»
Pogranicze, którego tradycją muzyczną wykorzystują oba składy, to miejsce współistnienia dwóch narodowości, dzielących obyczaje kulturowe i kultywujących własne sposoby życia. Różne zwyczaje mieszały się i uzupełniały, m.in. te same piosenki śpiewano w dwóch językach, a Boże Narodzenie ciągnęło się niemal miesiąc. Życie nie było idealne, ale mieszkańcy Pogranicza żyli w pokoju. Sytuacja zmieniła się po II wojnie światowej. Różne animozje i żale, przesiedlenia, milczenie i trudności w przekraczaniu granicy doprowadziły do powstania negatywnych stereotypów Polaków i Ukraińców.
Celem projektu jest zmiana tych poglądów, pozytywne spojrzenie na naszych sąsiadów, Polaków i Ukraińców, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji w Ukrainie. Jego mottem są słowa „ufać i widzieć partnera do współpracy, ale przede wszystkim widzieć ludzką stronę obu narodów żyjących na wspólnej ziemi, którą oba nazywają swoją, dzielącą podobną historię.
Publikacja tej płyty stała się możliwa dzięki projektowi „Muzyka Pogranicza «Muza»”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z NGO Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego (Polska, Lublin) oraz NGO Stowarzyszenie Twórcze „Nivroku” (Ukraina, Tarnopol), ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020.
Partnerami trasy koncertowej są ACKiM UMCS Chatka Żaka w Lublinie, z którym to miejscem Orkiestra jest związana od początku swojego istnienia, Centrum Kultury i Sportu w Cieszanowie oraz Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku