Budowa motocykli ulegała znaczącym zmianom na przestrzeni lat, aczkolwiek w wielu jednośladach wciąż możemy zobaczyć typ przedniego zawieszenia posiadający widelce teleskopowe. Określane również jako lagi w motocyklu, te rury nośne pełnią niezwykle ważną funkcję w pojeździe: odpowiadają one za to, aby mechanizmy w jednośladzie przebiegały w pełni prawidłowo. Elementy te mogą jednak ulegać pewnym usterkom – dowiedz się, jak sprawdzić lagi w motocyklu!
Słowem wstępu: czym są lagi w motocyklu?
Konstrukcja zawieszenia występująca w znaczącej części motocykli, jak również cała przednia część pojazdu, opiera się na lagach motocyklowych. Te rury nośne powinny charakteryzować się wysoką jakością i być proste, a przy tym połączone we właściwy sposób. Odpowiednia instalacja stanowi gwarancję, że praca amortyzatorów i sprężyn będzie przebiegać prawidłowo, a motocyklista będzie mógł obrać zamierzony kierunek jazdy. Lagi w motocyklu i ich oś odpowiedzialne są za wyznaczanie ukierunkowania wspomnianych wcześniej elementów – dzięki nim możliwe jest równomierne rozłożenie siły na przednim kole. Te elementy znacząco wpływają na przebieg obrotu przedniego koła jednośladu oraz wszystkich powiązanych z nim systemów.
Co wskazuje, że lagi w motocyklu są niesprawne?
Sprawne lagi w motocyklu stanowią jedną z kluczowych kwestii, aby kierowca mógł bezpiecznie przemierzać kolejne trasy. Na usterkę rur nośnych wskazuje kilka sygnałów – to m.in. trudności z utrzymaniem kierunku oraz niestabilność jazdy. Problem ten może pojawić się nie tylko podczas jazdy po prostej drodze, ale również przy pokonywaniu zakrętów. Co więcej, niekiedy możliwe jest usłyszenie niepokojących dźwięków wydawanych przez jednoślad – stuków. Na niesprawne lagi w motocyklu wskazuje również zbyt miękka praca teleskopów.
Jeśli zauważymy sygnały wskazujące na niesprawne lagi w motocyklu, powinniśmy niezwłocznie skontrolować zawieszenie. Usterka rur nośnych wpływa nie tylko na komfort, ale również bezpieczeństwo jazdy. Nie można zignorować tego problemu – konieczna jest wymiana tych elementów!
Lagi motocyklowe, które spełnią oczekiwania każdego miłośnika jednośladów, dostępne są tutaj: https://sklep.abcmotoru.com.pl/lagi.
Kontrola przedniego zawieszenia – jak ją przeprowadzić?
Wstępna kontrola przedniego zawieszenia przeprowadzana jest podczas postoju. Wtedy wystarczy wcisnąć dźwignię przedniego hamulca i spróbować przetoczyć pojazd w przód i tył – należy przy tym kontrolować, czy nie pojawiają się luzy. Jeśli teleskopy będą się jedynie wciskać oraz odbijać, możemy założyć, że z dużym prawdopodobieństwem problemem nie są luzy w przednim zawieszeniu. Sygnałami wskazującymi na konieczność wymiany elementu, takiego jak lagi w motocyklu, są natomiast: wyczuwalna gorsza i spowolniona praca hamulca, a także pojawienie się jakichkolwiek stuków.
Lagi w motocyklu – jakie usterki występują najczęściej?
Jako jedne z najczęściej występujących problemów związanych z lagami w motocyklu wymienia się luzy na łożyskach główki ramy. Usterka ta objawia się stukaniem przy hamowaniu, gdy kierowca wciska dźwignię przedniego hamulca. Luzy mogą również stanowić efekt długotrwałej eksploatacji, w wyniku czego pojawiają się rysy czy zachodzi owalizacja. Jeśli podejrzewamy taką usterkę, należy rozmontować tę część pojazdu oraz skontrolować stan łożysk. Warto pamiętać, że wczesne wykrycie nieprawidłowości jest możliwe tylko, jeśli zadbamy o regularne czyszczenie, smarowanie oraz kontrolę tego elementu! W lagach motocyklowych mogą pojawić się też wycieki – jest to problem, który pojawia się dość często. W wyniku tego może dojść do zalania koła bądź okładziny hamulcowych klocków, przez co poziom bezpieczeństwa jazdy znacznie się zmniejsza! Może to również skutkować znaczącym ubytkiem płynu hydraulicznego w układzie, co z kolei sprawi, że praca zawieszenia się pogorszy.
Oprócz tego, niesprawne lagi w motocyklu mogą stanowić konsekwencję wypadku czy wywrotki pojazdu – wygięcie rur nośnych uniemożliwia im prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli zauważymy jakiekolwiek nieprawidłowości w tym elemencie, niezbędna jest jego wymiana.