Odpowiedni wybór maszyn i urządzeń zależny jest od charakteru działalności przedsiębiorstwa. Uwzględnia się również takie czynniki jak jakość, sprawność, żywotność, moc, gabaryty, koszt itd. W przemyśle stosowane są urządzenia o napędzie elektrycznym, hydraulicznym, spalinowym oraz pneumatycznym. W wielu aplikacjach wykorzystuje się napędy pneumatyczne, również Inco System w rozwiązaniach konstrukcyjnych jako producent maszyn wykorzystuje tego typu napędy: https://inco-system.com/
Typy napędów pneumatycznych
Ogólnie napęd pneumatyczny to element wykonawczy, przekształcający energię sprężonego gazu na ruch w maszynach i urządzeniach. Podział ogólny napędów pneumatycznych to napędy liniowe i obrotowe, podział obejmuje silniki oraz siłowniki. Klasyfikacja siłowników pneumatycznych:
- Liniowe (beztłoczyskowe) – elementem roboczym jest wózek poruszający się po prowadnicy na obudowie siłownika.
- Obrotowe – inaczej zwane napędami do zaworów. Służą przeważnie jako napędy przepustnic czy zaworów kulowych.
- Tłoczyskowe – najpopularniejsza grupa siłowników pneumatycznych, elementem ruchomym jest tłok (ruch liniowy).
- Mieszkowe – inaczej poduszki powietrzne lub bałwanki. Są to siłowniki jednostronnego działania. Służą jako podnośniki lub amortyzatory.
- Wahadłowe (obrotowe) – siłowniki z wbudowaną przekładnią, w których zamiast tłoczyska montuje się listwę zębatą, która napędza koło zębate (ruch posuwisty na ruch obrotowy).
- Membranowe – elastyczna membrana pod wpływem ciśnienia naciska na trzpień dociskający tłoczek do gniazda zaworu. Często używane do napędu zaworów regulujących przepływ.
Siłowniki tłokowe, najpowszechniej stosowane dzielą się na:
- siłowniki jednostronnego działania,
- siłowniki dwustronnego działania,
- siłowniki zderzakowe,
- siłowniki dociskowe,
- siłowniki mini.
Zastosowania napędów pneumatycznych
Ogólnie napędy pneumatyczne mogą być stosowane na każdym etapie produkcji oraz wszędzie tam, gdzie musi być wykonany jakiś ruch. Siłowniki obrotowe – przepustnice, zawory kulkowe nadają się napędy sterujące otwarciem rurociągów. Siłowniki tłoczyskowe sprawdzą się jako elementy podnosząc, chowające czy dociskające. Reasumując, siłowniki pneumatyczne wykorzystywane są w:
- napędach urządzeń transportowych,
- systemach zamknij/otwórz,
- napędach urządzeń hamulcowych,
- napędach urządzeń odłączających,
- napędach zaworów regulujących,
- systemach uchwytów obróbkowych i montażowych,
- systemach pakowania itd.
Zalety i wady
Do zalet można zaliczyć:
- wygoda i bezpieczeństwo użytkowania,
- prosta budowa,
- niezawodność,
- uzyskiwanie wysokich prędkości ruchu (w porównaniu z siłownikami elektrycznymi),
- możliwość stosowania w miejscach o dużej wilgotności,
- praca w szerokim zakresie temperatur,
- duże zakresy ciśnień i przepływu sprężonego powietrza,
- prosta instalacja,
- dostępność w wielu rozmiarach,
- łatwość zautomatyzowania,
- łatwość kontrolowania i zabezpieczania układów przed przeciążeniami.
Natomiast do wad można zaliczyć:
- konieczność stosowania zaworów sterujących oraz zespołów przygotowania powietrza,
- stosunkowo głośna praca,
- brak precyzyjnego wysterowania jak w przypadku napędów elektrycznych,
- ograniczone możliwości ruchu roboczego,
- stosunkowo wysokie koszty pracy.