Napędy pneumatyczne

Odpowiedni wybór maszyn i urządzeń zależny jest od charakteru działalności przedsiębiorstwa. Uwzględnia się również takie czynniki jak jakość, sprawność, żywotność, moc, gabaryty, koszt itd. W przemyśle stosowane są urządzenia o napędzie elektrycznym, hydraulicznym, spalinowym oraz pneumatycznym. W wielu aplikacjach wykorzystuje się napędy pneumatyczne, również Inco System w rozwiązaniach konstrukcyjnych jako producent maszyn wykorzystuje tego typu napędy: https://inco-system.com/

Typy napędów pneumatycznych

Ogólnie napęd pneumatyczny to element wykonawczy, przekształcający energię sprężonego gazu na ruch w maszynach i urządzeniach. Podział ogólny napędów pneumatycznych to napędy liniowe i obrotowe, podział obejmuje silniki oraz siłowniki. Klasyfikacja siłowników pneumatycznych:

  • Liniowe (beztłoczyskowe) – elementem roboczym jest wózek poruszający się po prowadnicy na obudowie siłownika.
  • Obrotowe – inaczej zwane napędami do zaworów. Służą przeważnie jako napędy przepustnic czy zaworów kulowych.
  • Tłoczyskowe – najpopularniejsza grupa siłowników pneumatycznych, elementem ruchomym jest tłok (ruch liniowy).
  • Mieszkowe – inaczej poduszki powietrzne lub bałwanki. Są to siłowniki jednostronnego działania. Służą jako podnośniki lub amortyzatory.
  • Wahadłowe (obrotowe) – siłowniki z wbudowaną przekładnią, w których zamiast tłoczyska montuje się listwę zębatą, która napędza koło zębate (ruch posuwisty na ruch obrotowy).
  • Membranowe – elastyczna membrana pod wpływem ciśnienia naciska na trzpień dociskający tłoczek do gniazda zaworu. Często używane do napędu zaworów regulujących przepływ.

Siłowniki tłokowe, najpowszechniej stosowane dzielą się na:

  • siłowniki jednostronnego działania,
  • siłowniki dwustronnego działania,
  • siłowniki zderzakowe,
  • siłowniki dociskowe,
  • siłowniki mini.

Zastosowania napędów pneumatycznych

Ogólnie napędy pneumatyczne mogą być stosowane na każdym etapie produkcji oraz wszędzie tam, gdzie musi być wykonany jakiś ruch. Siłowniki obrotowe – przepustnice, zawory kulkowe nadają się napędy sterujące otwarciem rurociągów. Siłowniki tłoczyskowe sprawdzą się jako elementy podnosząc, chowające czy dociskające. Reasumując, siłowniki pneumatyczne wykorzystywane są w:

  • napędach urządzeń transportowych,
  • systemach zamknij/otwórz,
  • napędach urządzeń hamulcowych,
  • napędach urządzeń odłączających,
  • napędach zaworów regulujących,
  • systemach uchwytów obróbkowych i montażowych,
  • systemach pakowania itd.

Zalety i wady

Do zalet można zaliczyć:

  • wygoda i bezpieczeństwo użytkowania,
  • prosta budowa,
  • niezawodność,
  • uzyskiwanie wysokich prędkości ruchu (w porównaniu z siłownikami elektrycznymi),
  • możliwość stosowania w miejscach o dużej wilgotności,
  • praca w szerokim zakresie temperatur,
  • duże zakresy ciśnień i przepływu sprężonego powietrza,
  • prosta instalacja,
  • dostępność w wielu rozmiarach,
  • łatwość zautomatyzowania,
  • łatwość kontrolowania i zabezpieczania układów przed przeciążeniami.

Natomiast do wad można zaliczyć:

  • konieczność stosowania zaworów sterujących oraz zespołów przygotowania powietrza,
  • stosunkowo głośna praca,
  • brak precyzyjnego wysterowania jak w przypadku napędów elektrycznych,
  • ograniczone możliwości ruchu roboczego,
  • stosunkowo wysokie koszty pracy.