Napędy pneumatyczne

Odpowiedni wybór maszyn i urządzeń zależny jest od charakteru działalności przedsiębiorstwa. Uwzględnia się również takie czynniki jak jakość, sprawność, żywotność, moc, gabaryty, koszt itd. W przemyśle stosowane są urządzenia o napędzie elektrycznym, hydraulicznym, spalinowym oraz pneumatycznym. W wielu aplikacjach wykorzystuje się napędy pneumatyczne, również Inco System w rozwiązaniach konstrukcyjnych jako producent maszyn wykorzystuje tego typu napędy: https://inco-system.com/
Typy napędów pneumatycznych
Ogólnie napęd pneumatyczny to element wykonawczy, przekształcający energię sprężonego gazu na ruch w maszynach i urządzeniach. Podział ogólny napędów pneumatycznych to napędy liniowe i obrotowe, podział obejmuje silniki oraz siłowniki. Klasyfikacja siłowników pneumatycznych:
- Liniowe (beztłoczyskowe) elementem roboczym jest wózek poruszający się po prowadnicy na obudowie siłownika.
- Obrotowe inaczej zwane napędami do zaworów. Służą przeważnie jako napędy przepustnic czy zaworów kulowych.
- Tłoczyskowe najpopularniejsza grupa siłowników pneumatycznych, elementem ruchomym jest tłok (ruch liniowy).
- Mieszkowe inaczej poduszki powietrzne lub bałwanki. Są to siłowniki jednostronnego działania. Służą jako podnośniki lub amortyzatory.
- Wahadłowe (obrotowe) siłowniki z wbudowaną przekładnią, w których zamiast tłoczyska montuje się listwę zębatą, która napędza koło zębate (ruch posuwisty na ruch obrotowy).
- Membranowe elastyczna membrana pod wpływem ciśnienia naciska na trzpień dociskający tłoczek do gniazda zaworu. Często używane do napędu zaworów regulujących przepływ.
Siłowniki tłokowe, najpowszechniej stosowane dzielą się na:
- siłowniki jednostronnego działania,
- siłowniki dwustronnego działania,
- siłowniki zderzakowe,
- siłowniki dociskowe,
- siłowniki mini.
Zastosowania napędów pneumatycznych
Ogólnie napędy pneumatyczne mogą być stosowane na każdym etapie produkcji oraz wszędzie tam, gdzie musi być wykonany jakiś ruch. Siłowniki obrotowe przepustnice, zawory kulkowe nadają się napędy sterujące otwarciem rurociągów. Siłowniki tłoczyskowe sprawdzą się jako elementy podnosząc, chowające czy dociskające. Reasumując, siłowniki pneumatyczne wykorzystywane są w:
- napędach urządzeń transportowych,
- systemach zamknij/otwórz,
- napędach urządzeń hamulcowych,
- napędach urządzeń odłączających,
- napędach zaworów regulujących,
- systemach uchwytów obróbkowych i montażowych,
- systemach pakowania itd.
Do zalet można zaliczyć:
- wygoda i bezpieczeństwo użytkowania,
- prosta budowa,
- niezawodność,
- uzyskiwanie wysokich prędkości ruchu (w porównaniu z siłownikami elektrycznymi),
- możliwość stosowania w miejscach o dużej wilgotności,
- praca w szerokim zakresie temperatur,
- duże zakresy ciśnień i przepływu sprężonego powietrza,
- prosta instalacja,
- dostępność w wielu rozmiarach,
- łatwość zautomatyzowania,
- łatwość kontrolowania i zabezpieczania układów przed przeciążeniami.
Natomiast do wad można zaliczyć:
- konieczność stosowania zaworów sterujących oraz zespołów przygotowania powietrza,
- stosunkowo głośna praca,
- brak precyzyjnego wysterowania jak w przypadku napędów elektrycznych,
- ograniczone możliwości ruchu roboczego,
- stosunkowo wysokie koszty pracy.
Autor: Materiał partnera