Miasto Lublin zachęca przyszłych inżynierów i twórców sektora kreatywnego do rozwijania kompetencji i umiejętności technicznych w ramach nowego projektu „Uczeń Przyszłości”. Inicjatywa jest realizowana we współpracy z Politechniką Lubelską.
– Jako Europejska Stolica Młodzieży wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom przyszłych inżynierów i twórców sektora kreatywnego. Projekt „Uczeń Przyszłości” kierujemy do młodzieży szkolnej oraz nauczycieli. Rozpoczynamy warsztatami dla pedagogów z obsługi nowoczesnego sprzętu zakupionego przez szkoły. Przed nami kolejne etapy w pracowniach szkolnych, wizyty u przedsiębiorców, a także warsztaty. Chcemy zaszczepić w młodych ludziach ciekawość świata i pokazać im, jakie możliwości dają nowe technologie – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji, Pełnomocniczka Prezydenta Miasta Lublin ds. Europejskiej Stolicy Młodzieży.
Projekt podzielono na dwa etapy. W trakcie pierwszego, przy wsparciu Politechniki Lubelskiej, ponad 100 nauczycieli ze szkół podstawowych w Lublinie zostanie przeszkolonych z obsługi i wykorzystywania nowoczesnego sprzętu. Tematami warsztatów będą m.in. techniki druku 3D, programowanie mikrokontrolerów, wykorzystanie sprzętu i technik audiowizualnych czy techniki lutowania miękkiego. Zajęcia z nauczycielami będą odbywały się na kampusie uczelni i wykorzystane do tego celu zostaną nowoczesne laboratoria wydruku 3D, Internetu Rzeczy czy też studio Pollub.TV. Pierwsze warsztaty dla nauczycieli odbędą się już 14 i 15 października. Dzięki szkoleniom nauczyciele zdobędą umiejętności konieczne do prowadzenia zajęć z uczniami w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
– Od pedagogów oczekuje się nie tylko kierunkowego wykształcenia oraz wiedzy na temat nauczanego przedmiotu, ale również nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Jednym ze sposobów na zdobycie unikatowej wiedzy z obszaru nowoczesnych technologii informatycznych jest wspólna inicjatywa Miasta Lublin oraz Politechniki Lubelskiej. Dzięki szkoleniom nauczyciele będą mogli jeszcze skuteczniej wspierać rozwój uczniów oraz zachęcać ich do aktywnego angażowania się w naukę – mówi prof. Zbigniew Pater, Rektor Politechniki Lubelskiej.
W kolejnych tygodniach, w swoich szkolnych pracowniach, umiejętności nabędą uczniowie. Warsztaty w dużej mierze opierać się będą na idei FabLabu – pracowni wyposażonej w nowoczesne urządzenia, w której swoje projekty czy marzenia można zamienić w namacalne rzeczy. To przestrzeń do kreatywnego korzystania z innowacyjnych technologii oraz, w której można uczyć się od dorosłych specjalistów, a także od siebie nawzajem. W takim właśnie miejscu, stworzonym w szkołach, uczniowie będą rozwijać swoje umiejętności techniczne i uczyć się jak połączyć je z kreatywnym myśleniem.
Z kolei, w trakcie drugiego etapu, który rozpocznie się wiosną 2023, odbędą się szkolenia dla uczniów z zakresu doradztwa zawodowego oraz wizyty studyjne uczniów w siedzibach lubelskich przedsiębiorstw, które na co dzień w swojej pracy korzystają z nowoczesnych technologii. Na zakończenie przewidziano konkurs na najlepszy projekt, wykonany z wykorzystaniem umiejętności nabytych podczas warsztatów. W każdej grupie konkursowej znajdzie się przynajmniej jeden uczeń przeszkolony w czasie projektu. Ogłoszenie zwycięzców i odbiór nagród nastąpi podczas finałowej gali.
„Uczeń Przyszłości” to inicjatywa, która bazuje na możliwościach jakie daje sprzęt zakupiony przez szkoły w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Szczegółowe informacje dotyczące projektu dostępne są na stronie przedsiebiorczy.lublin.eu.