5 maja 2022 w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie rozpocznie się VI. edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.

CSK, które jest organizatorem tego wydarzenia, pokaże spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych. Prezentacji form teatralnych towarzyszyć będą wystawy, pokazy filmowe i warsztaty. Kulminacją Festiwalu – 15 maja - będzie wręczenie nagród „Złota Kieszeń” w 3 kategoriach: dla najlepszego spektaklu, za najlepszą scenografię i za najlepsze kostiumy.  „Scenę w Budowie” wspiera finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Złota Kieszeń

Scenografia, kostiumy, plastyka teatralna - tak istotne dla każdego spektaklu - znalazły swoje miejsce, swój dom w Lublinie. CSK, które jest organizatorem jedynego takiego wydarzenia w naszym kraju, już po raz szósty odkryje i doceni wizualność przedstawienia teatralnego. Głównym elementem „Sceny w Budowie” jest konkurs z pulą nagród w kwocie 25 tysięcy złotych. Podczas Festiwalu nagradzamy najlepsze polskie spektakle, które miały swoje premiery w sezonie artystycznym 2020/2021. W tym roku kapituła VI edycji „Sceny w Budowie” spośród 34 przedstawień do ścisłego finału zakwalifikowało osiem, które walczyć będą o „Złotą Kieszeń”. Trzy z nich zaprezentujemy w CSK. Na scenie Sali Operowej pokażemy spektakl „Zły” Teatru Polskiego z Bielska-Białej oraz „Faust” Teatru Wybrzeże w Gdańska. W Dużej Kieszeni Sceny zaprezentowany zostanie „Robot” w wykonaniu stowarzyszenia Unia Teatr Niemożliwy. Zwieńczeniem Festiwalu będzie pokaz plenerowego spektaklu „Peregrinus” Teatru KTO z Krakowa.

 

Katarzyna Sienkiewicz, dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Mit o Narcyzie

Podczas trwania „Sceny w Budowie” w przestrzeniach otwartych CSK zaprezentujemy najciekawsze prace studentów siedmiu uczelni artystycznych z całej Polski. W tym roku motywem przewodnim wystawy będzie mit o Narcyzie.

Narcyzm - temat ten i jego znaczenie stał się kolejnym zagadnieniem prac studentów uczelni plastycznych w Polsce. Zobrazowanie tego pojęcia wydaje się być ważniejszą i ciekawszą prezentacją młodych twórców podczas Festiwalu Scenografii i Kostiumów VI edycji. Natura ludzka rodzi takie zachowanie, którego ślad zakłóca relacje z drugim człowiekiem. Interpretacja i wizja takich stanów poprzez obraz przybliży odbiorcy pojęcie narcyzmu. Czy jest to nadwrażliwość wobec swojej osoby, czy skierowanie na siebie i tylko na siebie. Język obrazu, instalacji to krok, by poprzez wrażliwość młodych twórców zajrzeć w pokłady tego stanu jakim jest narcyzm. Jest on symbolem miłości własnej, znakiem egoizmu i odwrócenia się od innych osób. Postać zamknięta we własnym świecie. Z jednej strony czuje się wszechmocna, z drugiej słaba, zakompleksiona. „Każdy artysta w jakimś sensie maluje siebie” - te słowa wypowiedziane przez Witolda Kaweckiego, który interpretuje obraz Caravaggia pt. Narcyzm, daje jedną z wielu odpowiedzi, jaką dostajemy w spotkaniu z obrazem tego artysty znajdującym się w Palazzo Barberini w Rzymie. Młodzieniec wpatrujący się w taflę wody jak w lustro smakuje swojej urody wierząc, że nie zakłóci jej tafli. W jakim kierunku pójdą prace studentów tegorocznej edycji Festiwalu - dowiemy się podczas majowej prezentacji. 

Profesor Leszek Mądzik, dyrektor artystyczny  Festiwalu

#Dorman 2022

Festiwal rozpocznie się wernisażem „#Dorman 2022”.

Stojąc przed kuratorskim zadaniem stworzenia wystawy o postaci Jana Dormana, można by parafrazując, przyjąć pewną znaną zasadę: jaki człowiek, taka wystawa. A jaki był Jan Dorman? Dla jednych był mistrzem, człowiekiem pełnym humoru uwielbianym lub nienawidzonym (podziwianym lub niezrozumianym). Na pewno też nie w pełni docenionym. Ekscentryk i innowator. Dorman to postać zwrotna, przewrotna, konfabulująca, konsternująca, czasem absurdalna, ekscentryczna, zaskakująca i dziwaczna. I teraz wyobraźmy sobie wystawę zbudowaną na wszystkich tych cechach w sali o wymiarach 25 metrów na 6 - Jan Dorman staje się tutaj przestrzenią, duchem, wyobraźnią. Jest w powietrzu, na ścianach, w wirtualnym eterze, wyświetla się i brzmi. Aby dobrze się tutaj czuć - trzeba pozwolić sobie na odrobinę dystansu. Podczas wystawy - z uwagi na typową dormanowską nieprzewidywalność, dziwaczne intrygi, jak też innowacyjne środki stylistyczne i narracyjne - przedstawimy Państwu aranżację złożoną z bardzo wielu, często nieoczywistych obiektów, instalacji czy doświadczeń multimedialnych. Miejmy nadzieję, że Doman nie przewróci się w trumnie. 

Kuratorka wystawy Laura Sonik

Podczas Festiwalu znajdzie się również coś dla kinomanów - będzie to Festiwalowy Cykl Filmowy pt. „Oni chcą uwielbienia” z doskonałymi filmami o charakterystycznych „trudnych bohaterach”.  Dla wąskiego zaś grona adeptów scenografii warsztaty scenograficzne, które poprowadzi  ceniona scenografka i kostiumografka - Katarzyna Borkowska.

Autorem plakatu VI edycji „Sceny w Budowie” jest Piotr Młodożeniec – wybitny polski artysta grafik, którego prace pokazywaliśmy w ubiegłym roku w Galerii Saskiej.

Program Festiwalu:

Wystawa „#Dorman2022”
Wernisaż: 5 MAJA 2022 | 18:00
Wystawa: 6 MAJA – 3 LIP 2022
Galeria Wystaw Czasowych +1
Bilety w cenie 8 zł/6 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com

 

Festiwalowy Cykl Filmowy „Oni chcą uwielbienia”
„ONI” |  „The Square” | „Mistrz” | „Dom, który zbudował Jack”
6-8 MAJA 2022
Sala kinowa
Bilety w cenie 15 zł/12 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com

 

Spektakl „Zły” | reż. Piotr Ratajczak | Teatr Polski Bielsko-Biała
7 MAJA 2022 | 19:00
Sala Operowa
Bilety w cenie 50zł/40 zł/ 30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com

 

Spektakl „Faust” | reż. Radosław Stępień | Teatr Wybrzeże z Gdańska
12 MAJA 2022 | 19:00
Scena Sali Operowej
Bilety w- cenie 50zł/40 zł/ 30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com


Spektakl „Robot” | reż. Marek b. Chodaczyński | Unia Teatr Niemożliwy
13 MAJA 2022 | 19:00
Duża Kieszeń Sceny +1
Bilety w cenie 40zł/30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com

 

Warsztaty scenograficzne z Katarzyną Borkowską
14 MAJA 2022 | 17:00-21:00
15 MAJA 2022 | 10:00-14:00
Duża Kieszeń Sceny +1
Warsztaty zamknięte (wyłącznie dla studentów biorących udział w  wystawie „Narcyz”)

 

Wystawa studencka „Narcyz”
Wernisaż: 15 MAJA 2022 | 17:00 | Klub Muzyczny
Wystawa: 16 MAJA – 15 SIE 2022  | Przestrzenie otwarte CSK
Wstęp wolny

 

Gala Wręczenia Nagród „Złota Kieszeń”
15 MAJA 2022 | 19:00
Transmisja online

 

Spektakl plenerowy „Peregrinus” | reż. Jerzy Zoń | Teatr KTO z Krakowa
15 MAJA 2022 | 20:30
plac Teatralny
Wstęp wolny

 

Scena w Budowie

„Scena w Budowie” to wydarzenie, które stanowi wyjątkowe na skalę ogólnopolską przedsięwzięcie cieszące się coraz większą popularnością i uznaniem. Program konstruowany jest nie na podstawie gustów kuratorskich, ale za pomocą obiektywnych kryteriów, wydobywa najbardziej wartościowe pod względem scenografii i kostiumów, spektakle.

Główną częścią Festiwalu jest Konkurs, w którym nagradzane są najlepsze spektakle powstałe w ostatnim czasie. Poprzednie pięć edycji obfitowały w liczne wydarzenia: zaprezentowano łącznie 17 spektakli i 19 wystaw, odbyło się także wiele spotkań z wybitnymi reżyserami, scenografami i twórcami, a także projekcje filmowe oraz warsztaty.

Nagroda Złota Kieszeń

„Złota Kieszeń” to nagroda ufundowana przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury przestrzeni teatralnej, kieszeni scenicznej, a także do elementu ubioru. Zaprojektowana z pozłacanej stali - swoją formą nawiązuje jednocześnie do symbolu CSK.

Laureaci „Złotej Kieszeni”:

  • I edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix - „Księgi Jakubowe” w reż. Eweliny Marciniak
  • II edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix - „Robert Robur” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego
  • III edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix  - „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz
  • IV edycja: „Złota Kieszeń Najlepsze Kostiumy” – Mirek Kaczmarek za  „Trojanki”
  • „Złota Kieszeń Najlepsza Scenografia” – Robert Mleczko, Jan Strumiłło, Yan Kalnberzin za  „Nic” w reż K. Garbaczewskiego
  • V edycja: „Złota Kieszeń Najlepsze Kostiumy” – Andrzej Witkowski  za „Woyzeck”
  • „Złota Kieszeń Najlepsza Scenografia – Krystian Lupa za „Capri - wyspa  uciekinierów”