Chargeback na czym polega?

Płatności bezgotówkowe mają tę przewagę nad gotówkowymi, że pozwalają skorzystać z chargeback. Co to jest i na czym polega procedura chargeback? Dowiedz się, dlaczego za zakupy warto płacić kartą płatniczą.
Mimo że w obiegu są miliony kart płatniczych, to nie każda osoba z nich korzystająca wie, co to jest chargeback. Tymczasem procedura chargeback to obciążenie zwrotne, a mówiąc prościej, zwrot środków klientowi, który np. nie dostał opłaconego produktu. Chargeback dotyczy różnych kart płatniczych debetowych, kredytowych czy przedpłaconych wydanych przez Visa i Mastercard, bez względu na miejsce regulowania rachunku (sklep stacjonarny, internetowy).
Reklamacja chargeback jakie są powody stosowania?
Chargeback to rozwiązanie chroniące interesy klienta. Nawet mądre korzystanie z kart kredytowych nie zawsze zabezpiecza przed kłopotami każdy użytkownik karty płatniczej może trafić na nieuczciwego sprzedawcę.
Chargeback ma zastosowanie także w przypadku nieprawidłowych czy transakcji. W rezultacie lista sytuacji, kiedy chargeback to dobre rozwiązanie, jest długa. Reklamacja chargeback może zostać uruchomiona, gdy:
- Sprzedawca nie wywiązał się należycie z umowy.
- Jesteś niezadowolony z otrzymanego produktu lub wykonanej usługi.
- Otrzymany towar jest niezgodny z opisem.
- Podejrzewasz, że doszło do oszustwa.
- Nastąpiły błędy w autoryzacji.
- Jako posiadacz karty nie rozpoznajesz transakcji w historii.
- Płatność została dokonana przez osobę inną niż posiadacz karty.
- Konto zostało obciążone dwukrotnie lub na błędną kwotę.
- Bankomat nie wypłacił części lub całości wypłacanych środków pieniężnych.
Usługa chargeback pozwala odzyskać środki już po ich przesłaniu do odbiorcy. Przelew bankowy nie daje tej możliwości jego cofnięcie bywa niemożliwe nawet tuż po jego wykonaniu.
Czy wiesz, że AXI karta również umożliwia skorzystanie z chargeback, bo jest to karta MasterCard? Jeżeli w przeszłości przytrafiło Ci się, że przelew został zrealizowany, mimo że starałeś się go cofnąć, to rozwiązaniem może być właśnie ta karta. Dzięki niej w razie błędu albo niezrealizowania zamówienia czy usługi pozostanie jeszcze chargeback.
Jak zrobić chargeback? Procedura chargeback krok po kroku
Jeżeli znalazłeś się w jednej z opisanych powyżej sytuacji, możesz śmiało skorzystać z możliwości, jakie daje usługa chargeback. Zastanawiasz się, jak zrobić chargeback?
Krok po kroku reklamacja chargeback wygląda następująco:
- Skontaktuj się z instytucją finansową i zgłoś chęć rozpoczęcia procedury chargeback w wielu przypadkach reklamacja jest przyjmowana telefonicznie. Możesz też od razu złożyć pisemną reklamację. Podaj w niej swoje podstawowe dane osobowe i kontaktowe, numer karty, a także opisz sprawę i wskaż, że chcesz skorzystać z chargeback.
- Instytucja finansowa zweryfikuje zasadność Twojego żądania. Jeżeli reklamacja chargeback została zgłoszona, bo otrzymany towar okazał się niezgodny z umową, będziesz musiał przedstawić np. potwierdzenie zwrotu towaru.
- Druga strona sporu np. firma, od której kupiłeś produkt lub usługę będzie mogła ustosunkować się do Twoich zarzutów. Jej odpowiedź zostanie przekazana przez wystawcę karty do instytucji, z której usług korzystasz.
- Na podstawie wszystkich zebranych dowodów, podejmowana jest decyzja o akceptacji lub odrzuceniu przyjętej reklamacji. O decyzji zostaniesz poinformowany. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, na Twoim koncie pojawią się pieniądze.
W wyniku chargeback możliwe jest otrzymanie zwrotu pieniędzy na kartę. Twoim zadaniem jest zgłoszenie reklamacji, natomiast rolą instytucji finansowej jest rozpatrzenie skargi oraz ewentualny zwrot środków pieniężnych na konto właściciela karty w tym przypadku Twoje.
Chargeback ile czasu trwa?
Przeglądając historię transakcji, zauważyłeś np. dwukrotne obciążenie? Pozostaje skorzystać z usługi chargeback. Ile masz czasu na chargeback, jeżeli historię karty płatniczej przeglądasz raczej sporadycznie niż regularnie?
Termin jest uzależniony od powodu chargeback i wynosi od 45 do nawet 540 dni. W większości przypadków usługa chargeback umożliwia staranie się o zwrot środków w ciągu 120 dni, licząc od daty transakcji. Być może uważasz, że masz dużo czasu na chargeback. Nie zwlekaj jednak może obowiązywać Cię inny termin, a w natłoku codziennych obowiązków łatwo zapomnieć o formalnościach.
Ile trzeba czekać na zwrot pieniędzy? Aby reklamacja chargeback została rzetelnie rozpatrzona, instytucja płatnicza musi zaczekać na ustosunkowanie się drugiej strony sporu. W praktyce może się zdarzyć, że na zwrot pieniędzy będziesz musiał poczekać nawet kilka tygodni. Mimo wszystko dobrze jest mieć świadomość, że taka możliwość istnieje!
Autor: Artykuł partnera