Od 1 kwietnia do 30 września br. prowadzone jest największe badanie polskiej statystyki publicznej, realizowane raz na 10 lat – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.

– To badanie wyjątkowe, które ma znaczenie dla nas wszystkich, dlatego tak ważne jest, żeby spisał się każdy z nas. Wyniki spisu są niezwykle istotne w zarządzaniu państwem, gminą, przedsiębiorstwem oraz dla badań naukowych. Wyniki spisu umożliwiają analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych. Na ich podstawie rząd podejmuje najważniejsze decyzje gospodarcze i społeczne na kolejne lata oraz oblicza kwoty dotacji dla poszczególnych gmin. Statystyki przygotowywane przez Główny Urząd Statystyczny są wyznacznikami dla tworzenia budżetów przez samorządy. Dane spisowe mają ogromne znaczenie również dla naszego miasta. Zebrane informacje są pomocne przy planowaniu i podejmowaniu działań na rzecz naszych mieszkańców. Informacje statystyczne pozyskane dzięki spisowi ludności, konieczne do złożenia wniosków, wykorzystują również beneficjenci funduszy europejskich w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Wysokość dotacji unijnych zależy, m.in. od liczby mieszkańców, określonej wynikami ostatniego spisu. Dlatego zachęcam do dokonania samospisu, to nasz obywatelski obowiązek. Spiszmy się dla Lublina! – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, Gminny Komisarz Spisowy.

–  Zachęcam wszystkich mieszkańców Lublina do jak najszybszego udziału w spisie poprzez samospis internetowy, tym bardziej, że jest on najwygodniejszą formą wypełnienia obowiązku spisowego. Aplikacja spisowa pozwala na dostęp do formularza spisowego korzystając z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, o każdej porze. Spisz się przez Internet i pomóż Lublinowi wygrać Konkurs Prezesa GUS „NA NAJBARDZIEJ CYFROWĄ GMINĘ NARODOWEGO SPISU POWSZECHNEGO LUDNOŚCI I MIESZKAŃ 2021”. Zachęć do tego również rodzinę, przyjaciół i sąsiadów. Im więcej mieszkańców Lublina dokona samospisu, tym większe szanse na zwycięstwo dla naszego miasta – mówi Krzysztof MarkowskiDyrektor Urzędu Statystycznego w Lublinie, Zastępca Wojewódzkiego Komisarza Spisowego.

Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy jest obowiązkowy. Formularz spisowy oraz wykaz danych objętych spisem znajdują się na stronie spis.gov.pl. Spis telefoniczny lub przy pomocy rachmistrza spisowego, który telefonicznie lub bezpośrednio przeprowadzi wywiad, przewidziano jako metody uzupełniające. Można z nich skorzystać w sytuacji, gdy nie ma możliwości dokonania spisu za pomocą Internetu (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia). Spis poprzez infolinię spisową możliwy jest pod numerem: 22 279 99 99, odbywa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.

Mieszkańcy Lublina, mogą skorzystać ze sprzętu komputerowego udostępnionego w Ratuszu (plac Króla Władysława Łokietka 1, sala nr 3). Aby skorzystać z tej możliwości należy wcześniej umówić wizytę, dzwoniąc pod jeden z numerów: 81 466 1200, 81 466 2010 lub 81 466 2100, w godz. 7.30-15.30. Aby umówić wizytę w Polskim Języku Migowym należy połączyć się z tłumaczem online, w godz. 9.00-15.00, za pośrednictwem strony lublin.eu. Przyjęte rozwiązania pozwolą na płynną obsługę, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa w związku z trwającą epidemią. Spisać się można również w Urzędzie Statystycznym w Lublinie przy ul. Leszczyńskiego 48, jak również w mobilnych punktach spisowych.

Respondenci, którzy nie będą mogli samodzielnie spisać się poprzez formularz internetowy lub telefonicznie na infolinii spisowej, zostaną spisani przez rachmistrzów spisowych telefonicznie lub w domu respondenta. Rachmistrzowie dzwonią z numeru 22 828 88 88. Tożsamość rachmistrza można zweryfikować przez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://rachmistrz.stat.gov.pl/ oraz poprzez kontakt z infolinią spisową pod numerem 22 279 99 99 (należy wybrać 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza)

Udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań jest obowiązkowy i nie można odmówić przekazania danych. Samospisu można dokonać do momentu kontaktu rachmistrza spisowego. Gdy zadzwoni rachmistrz spisowy tracimy możliwość samospisu i nie można mu odmówić przekazania danych. W przypadku osób niepełnoletnich spisu w ich imieniu dokonują rodzice lub prawni opiekunowie.

Udział w badaniu jest anonimowy i bezpieczny dla każdej osoby mieszkającej i przebywającej w Polsce. Bezwzględna poufność danych jest gwarantowana tajemnicą statystyczną, za złamanie której grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. W ponad stuletniej historii GUS nigdy nie doszło do naruszenia tajemnicy statystycznej.

Spis ludności to podstawowe badanie i źródło danych z zakresu statystyki ludności, które ma na celu zebranie informacji o jej stanie i strukturze według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium. Spis obejmuje całą populację ludności i mieszkań. Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli. Spis powszechny daje odpowiedź na pytanie: „ilu nas jest”, „kim jesteśmy” i „jak żyjemy”. W ich trakcie zbierane są informacje o miejscu zamieszkania (nie zameldowania), informacje o wieku danej osoby czy jej statusie na rynku pracy. Te podstawowe informacje na temat ludności stanowią dla Głównego Urzędu Statystycznego jedne z najważniejszych danych. Co istotne, w przypadku wielu cech demograficzno-społecznych, jak np. wyznanie, narodowość czy stopień niepełnosprawności, spis powszechny jest dla państwa jedynym źródłem danych. Uzyskane podczas spisu dane indywidualne są opracowywane i przedstawiane w postaci agregatów danych o różnych przekrojach i na różnych poziomach podziału terytorialnego i administracyjnego kraju. Wyniki spisu umożliwiają analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych w dowolnych przekrojach.

Spis realizowany jest zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych, jak UE i ONZ, co umożliwia dokonywanie porównań międzynarodowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań, państwa członkowskie UE zobligowane są do zbierania danych statystycznych. Spisy powszechne ludności i mieszkań realizowane są w Polsce co 10 lat. Ostatni miał miejsce w 2011 r.

Statystyki dotyczące postępu prac spisowych (stan na koniec dnia 3 sierpnia br)

Polska:

  • Liczba osób spisanych – 19 433 880
  • % spisanych osób – 50,76 (z osób, które wzięły udział w spisie, samospis internetowy wybrało – 61,46%).
  • Biorąc pod uwagę wszystkich mieszkańców Polski przez Internet spisało się 31,2% osób.

Województwo lubelskie:

  • Liczba osób spisanych – 1 019 821
  • % spisanych osób – 48,67 (z osób, które wzięły udział w spisie samospis Internetowy wybrało – 48,55% ).
  • Biorąc pod uwagę wszystkich mieszkańców województwa samospisu przez Internet dokonało 23,63% osób. Jest to najmniejszy udział w kraju. Pierwsze miejsca zajmują województwa: opolskie – 36,2%, śląskie – 35,0% i dolnośląskie – 33,3%.

Miasto Lublin:

  • Liczba osób spisanych – 153 363
  • % spisanych osób – 45,3 (z osób, które wzięły udział w spisie samospis Internetowy wybrało – 74,89%).
  • Biorąc pod uwagę wszystkich mieszkańców Lublina samospisu przez Internet dokonało 33,92% osób.