Środowisko taneczne w Polsce od lat pracowało nad stworzeniem ogólnopolskiego projektu, który pozwoliłby połączyć siły ważnych ośrodków tańca, równocześnie dając wsparcie wszystkim twórcom działającym poza instytucjami. W 2020 roku nastąpił wyczekiwany przełom – pilotaż projektu Przestrzenie Sztuki.

Na fotografii widać dwóch mężczyzn. Na pierwszym planie wyraźna postać w białej kurtce i białych spodniach, w kapturze na głowie, w tanecznej pozie zerka przez swoje lewe ramię na czarną, metalową konstrukcję, przy której stoi. Na drugim planie niewyraźna postać drugiego mężczyzny w białym ubraniu w tanecznej pozie.

Ćwiczenia z patrzenia, bycia i działania, fot. Piotr Jaruga

Wielu tancerzy, nie tylko tańca współczesnego, ale i wszelkich innych stylów tanecznych, nie jest na stałe związana z żadną instytucją. Nie ma odpowiedniego zaplecza, dostępu do sal prób, sprzętu, by móc w pełni rozwijać swój talent, ćwiczyć, ale też przekuć ciężką pracę i pomysły np. na pełnowymiarowy spektakl dla publiczności. Dlatego tak ważne stało się stworzenie sieci interdyscyplinarnych centrów kultury, które udostępnią swą infrastrukturę i wiedzę do realizacji działań artystycznych, ale też edukacyjnych, społecznych i prozdrowotnych. Nie bez znaczenia są tu bowiem także propagowanie wiedzy o tańcu współczesnym (zrozumienie zmniejsza lęk przed nieznanym) oraz zachęcanie do aktywności fizycznej.

Lublin ze swym Centrum Kultury, uznawany za jeden z najważniejszych punktów na mapie tańca współczesnego w Polsce, został jednym z czterech pierwszych ośrodków realizacji projektu Przestrzenie Sztuki. Mimo trudności związanych z pandemią w 2020 roku udało się zrealizować większość zaplanowanych działań. Począwszy od regularnych zajęć tanecznych i ruchowych dla dzieci i młodzieży, poprzez warsztaty dla dorosłych i seniorów, aż po masterclass i coachingi dla najbardziej zaawansowanych odbiorców z Lublina, regionu i całej Polski. Program objął też rezydencje artystyczne, koprodukcje spektakli i etiud filmowych oraz pokazy kina tańca, a nawet badania naukowe.

Najważniejsze działania w 2020 roku:
Centrum Ruchu – regularne warsztaty tańca i technik wspomagających dla społeczności lokalnej.

Kino tańca – pokazy filmów z prelekcjami w Lublinie, Włodawie, Chełmie oraz streaming internetowy.

Open studio – otwarty dostęp do sali warsztatowej CK dla lokalnych artystów poszukujących możliwości samodzielnej pracy nad repertuarem, debiutem, egzaminem wstępnym na uczelnie przy wsparciu pedagogów i artystów z Przestrzeni Sztuki.

Rezydencje:
Aleksandra Łaba – praca nad spektaklem „In/Side”
Aleksandra Bożek-Muszyńska – praca nad spektaklem „Wenus z Osieka”
Kolektyw Ostrowski/Komędera-Miśkiewicz/Degórski

Prezentacje work in progress otwarte dla publiczności
Prowadzenie masterclass

Seria wywiadów dr hab. Joanny Pędzisz z rezydentami na potrzeby autorskiej książki pt. „Kiedy tancerz mówi”

Pokazy spektakli:
Pokaz plenerowy spektaklu „WIN.DOWS_38” w wykonaniu kolektywu United Limbs
Pokazy spektakli w formie streamingu internetowego w ramach 24. Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie
– „Sticky fingers club” – kolektyw Komędera-Miśkiewicz/Więcek/Witkowska/Wiak
– „Drama” – Paweł Sakowicz
Premiera spektaklu Mikołaja Karczewskiego „Corner stone” – sala widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie

Rozpoczęcie prac nad performansem „Ćwiczenia z patrzenia, bycia idziałania” wokół wystawy „Fasada” Moniki Sosnowskiej – Galeria Labirynt w Lublinie

Edukacja:
Szkolenie dla instruktorów Centrum Ruchu w Lublinie – prowadzenie: Jakub Truszkowski
Coaching dla tancerzy street dance – prowadzenie: Patryk Gorzkowski
Warsztaty tańca:
Biłgorajskie Centrum Kultury; prowadzenie: Dominika Wiak
Młodzieżowy Dom Kultury w Krasnymstawie – prowadzenie: Aleksandra Borys
Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie – prowadzenie: Izabela Zawadzka
Młodzieżowy Dom Kultury „Pod Akacją” w Lublinie – prowadzenie: Ilona Gumowska
Szkolenie dla tancerzy i choreografów z Lublina i regionu – prowadzenie: Maria Stokłosa
Warsztaty w stylu hip hop dla tancerzy Studia Tańca UDS – prowadzenie: Magdalena Zwierzyńska
Szkolenie dla instruktorów z Lublina i regionu nt. anatomii i zdrowia uczestników zajęć tanecznych – prowadzenie: Greta Polańska Moidinis
Szkolenie nt. budowania długofalowej strategii działania dla zespołu sterującego projektem Przestrzenie Sztuki – prowadzenie: Agata Kiedrowicz

Produkcja etiud filmowych:
– „FWD:Re:Rosas” Studio Tańca UDS – Koncepcja i opieka artystyczna: Anna Łukasiak; realizacja filmowa: Bartek Woszczyński | B’cause Film Productions
– „Centrum Ruchu – re:rosas” koncepcja i opieka artystyczna: Beata Mysiak; realizacja filmowa: Bartek Woszczyński | B’cause Film Productions
– „Pamiętasz, Nieobecna?” Tancerze Teatru Muzycznego w Lublinie; choreografia i taniec : Sandra Czaplicka, Filip Krzyżelewski, Wojtek Pyszniak, Sofiya Kiykovska; realizacja filmowa: Paweł Giergisiewicz
– „Taniec – Pasja – ARABESKA” – zespół Arabeska z Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w Lublinie; opieka artystyczna: Agnieszka Kępka; realizacja filmowa: Grzegorz Filipiak
– „Ćwiczenia z patrzenia, bycia i działania” Lubelski Teatr Tańca; realizacja filmowa: Anna Duda; koprodukcja: TVP Lublin