Prezydent Krzysztof Żuk uzyskał absolutorium za 2022 rok. Pozytywną opinię o wykonaniu ubiegłorocznego budżetu miasta wydały Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie oraz Komisja Rewizyjna Rady Miasta Lublin. Po rozpatrzeniu raportu o stanie miasta i debacie z mieszkańcami Radni udzielili Prezydentowi Lublina wotum zaufania.
W ubiegłym roku na sytuację geopolityczną, gospodarczą oraz bezpośrednio na działania samorządów nieoczekiwany wpływ miała wojna w Ukrainie. W tym czasie Lublin stał się jednym z głównych ośrodków, w których ukraińscy uchodźcy szukali schronienia. Miniony rok był również niełatwy dla kondycji finansowej samorządów. Na trudny budżet Miasta w 2022 r. wpływ miały utrzymujące się w pierwszej połowie roku konsekwencje pandemii Covid-19, a także zmiany w systemie podatkowym. Lublin, podobnie jak inne samorządy, silnie odczuwa konsekwencje zapisów tzw. Polskiego Ładu. Do tego należy wskazać koszty, związane ze wzrostem cen usług, energii elektrycznej czy płacy minimalnej, które były znacznie wyższe niż w latach poprzednich. Udało się jednak sfinalizować większość zaplanowanych projektów. Bilans inwestycji drogowych to przede wszystkim prace przy budowie Dworca Metropolitalnego, zakończenie inwestycji węzłów przesiadkowych oraz budowa ulic na osiedlach. Poprawiono również stan jezdni i chodników, odpowiadając tym samym zarówno na oczekiwania kierowców, jak i pieszych. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. Inwestycje realizowano mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym, wzrostu cen usług i materiałów oraz problemów z ich dostępnością. Co ważne, we wszystkie aktywności angażujemy mieszkańców i mieszkanki, z którymi chcemy wspólnie budować Lublin przyszłości i którzy są odbiorcami naszych działań. W 2022 r. uchwaliliśmy wypracowaną z mieszkańcami i mieszkankami nową strategię rozwoju miasta do 2030 r. Z kolei w ramach projektu „Plan dla Dzielnic”, wspólnie przyglądamy się każdej z 27 dzielnic Lublina i zastanawiamy się nad tym, jak powinny wyglądać w perspektywie najbliższych lat – powiedział Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Podstawą do kontroli wykonania budżetu stanowią dwa dokumenty: sprawozdanie z wykonania budżetu oraz sprawozdanie finansowe. Zrealizowane w ubiegłym roku dochody budżetu miasta wyniosły 2,7 mld zł (93,26% planu). Z kolei planowane w wysokości 3,1 mld zł wydatki, zrealizowano w wysokości 2,9 mld zł, co stanowiło 91,32% planu. Wydatki majątkowe ogółem wyniosły ponad 395 mln zł, a wydatki majątkowe i remonty w przeliczeniu na jednego mieszkańca – 1 218 zł. Miasto spełniło wymagany przepisami prawa warunek równoważenia części bieżącej budżetu, gdyż wynik operacyjny powiększony o wolne środki z lat ubiegłych był dodatni i wyniósł blisko 130 mln zł.
Z uwagi na niewystarczające środki przekazywane z budżetu państwa na zadania nałożone ustawami, konieczne było przeznaczenie w 2022 roku środków własnych budżetu miasta w wysokości ponad 239 mln zł na dofinansowanie zadań bieżących m.in. z zakresu oświaty i wychowania, nieodpłatnej pomocy prawnej i administracji publicznej, geodezji i kartografii, czy rodziny, pomocy i polityki społecznej. Na zadania inwestycyjne dotyczące szkół i placówek objętych finansowaniem z subwencji wydatkowano ponad 31 mln zł ze środków własnych.
Podczas sesji (22 czerwca) Radni rozpatrzyli także Raport o stanie Miasta Lublin za 2022 r. i podjęli uchwałę w sprawie wotum zaufania dla Prezydenta.
Przygotowanie „Raportu o stanie miasta” to obowiązek dla wszystkich gmin i miast w Polsce, wprowadzony ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału mieszkańców w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. W 2019 r. prezydenci miast (również burmistrzowie i wójtowie) po raz pierwszy musieli przedstawić raport dotyczący 2018 r. W debacie, oprócz radnych, zgodnie z ustawą uczestniczyć może także 15 mieszkańców.