Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wspólnie z Polityką Insight doceniła nasze miasto w opublikowanym „Rankingu miast zrównoważonej mobilności”. Lublin zajął II miejsce w kategorii „Transport Zbiorowy” i znalazł się w pierwszej piątce obok Warszawy, Łodzi, Gdyni i Poznania.
– Lublin od lat z sukcesem rozwija zrównoważoną mobilność. Składa się na nią bardzo wiele działań, a główny nacisk kładziemy na rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej. Wieloletnie inwestycje w nowoczesny tabor sprawiają, że Lublin jest w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce oraz w Europie. Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym obszarze. Otrzymane wyróżnienie potwierdza słuszność naszych działań i stanowi odpowiedź na oczekiwania i wyzwania XXI wieku, czyli dbałość o środowisko naturalne i stosowanie technologii opartych na ekologicznych rozwiązaniach – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r. W Lublinie z roku na rok ta proporcja znacząco wzrasta. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34% – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych, które po zakończeniu procedury, zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej. Z kolei z końcem wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus wodorowy. W nowej perspektywie unijnej przewidziany jest dalszy rozwój elektromobilności. W planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych.
W rankingu oceniono działania miast w walce ze smogiem, długofalowe podejście do problemu emisji z transportu i edukowanie mieszkanek oraz mieszkańców w tym zakresie. Kolejną kategorią była mobilność indywidualna – czyli jak działają alternatywy dla aut – od rowerów miejskich, aż po hulajnogi oraz infrastrukturę dla tych środków transportu indywidualnego. Zbadano także rozwój transportu zbiorowego, pod kątem stopnia wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych oraz oferty komunikacji miejskiej i przeznaczanych przez samorządy nakładów na jej rozwój. Analizowano także infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych oraz tworzenie regulacji i polityk miejskich wspierających mobilność.
Ranking opracowała Polityka Insight we współpracy z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych. Powstał on na podstawie danych liczbowych dotyczących różnych rodzajów kwantyfikowalnych aspektów działań 37 największych polskich miast (wszystkie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców). Informacje te oparto na korespondencji z urzędami miast, statystyce publicznej oraz danych organów centralnych. Tak pozyskane liczby poddano analizie i przeliczono na wskaźniki cząstkowe w sześciu ocenianych kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, infrastruktura, regulacje i polityki. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych jest organizacją pozarządową pracującą na rzecz neutralnej klimatycznie i przyjaznej środowisku transformacji sektora transportu, głównie transportu drogowego. Angażuje się w wypracowanie realnych i skutecznych rozwiązań na rzecz poprawy jakości życia w miastach – głównie dzięki poprawie jakości powietrza i ograniczaniu negatywnego wpływu sektora transportowego.
Raport jest dostępny pod linkiem.