Warsztaty Kultury w Lublinie zapraszają na 34. odsłonę cyklu filmowego Miasto movie.
Nieodzownym elementem każdego zarówno dużego, jak i mniejszego miasta, jest komunikacja. Można na nią spojrzeć jako na specyficzną sieć służącą mieszkańcom do przemieszczania się, podróżowania, przewożenia osób i niezbędnych towarów czy wreszcie używaną do relaksu i wypoczynku. Miasto w zasadzie przez większość czasu jest w nieustannym ruchu. Fakt ten zauważają oczywiście filmowcy, którzy osadzają akcję swoich obrazów w środkach komunikacji miejskiej czy międzymiastowej lub czyniąc z nich istotny element w ekranowej opowieści.
- W marcu czeka nas aż pięć filmów. Będą to różnorodne produkcje z różnych okresów kinematografii – filmy polskie, hollywoodzkie, klasyki, nowości. 34. odsłona naszego cyklu nosi nazwę Miasto transportu. Ilość wartościowych i udanych produkcji z tego nurtu jest naprawdę spora. Postaramy się, w marcowej odsłonie Miasta movie, zaprezentować przekrojowo te naszym zdaniem najciekawsze – mówi Rafał Chwała z Warsztatów Kultury w Lublinie.
Program na marzec 2023:
- 1 marca 2023, godz. 19.00 – „Rejs”, reż. Marek Piwowski, czas 65’, 1970 r.
- 8 marca 2023, godz. 19.00 – „Thelma i Louise”, reż. Ridley Scott, czas 129’, 1991 r.
- 15 marca 2023, godz. 19.00 – „Pojedynek na szosie”, reż. Steven Spielberg, czas 90’, 1971 r.
- 22 marca 2023, godz. 19.00 – „Błękitny grom”, reż. John Badham, czas 108’, 1983 r.
- 29 marca 2023, godz. 19.00 – „Bullet Train”, reż. David Leitch, czas 126’, 2022 r.
Rejs | Miasto movie
Marzec zaczniemy od filmu – legendy, bez którego polska kinematografia byłaby zdecydowanie uboższa, a na pewno znacznie mniej zabawna. Za scenariusz tej, w dużej mierze improwizowanej, groteski wzięli się wspólnie Janusz Głowacki i Marek Piwowski. Ten drugi stanął też za kamerą oraz zebrał na planie fenomenalną obsadę aktorską, na czele ze Stanisławem Tymem i Zdzisławem Maklakiewiczem. Co równie istotne, w „Rejsie” obok zawodowców pojawia się też długa lista amatorów, w tym niezapomniany Jan Himilsbach w swojej pierwszej filmowej roli. Fabuła luźno osnuta jest na przygodach grupy wycieczkowiczów uczestniczących w tytułowym rejsie po Wiśle. Centralna postać to z kolei pasażer na gapę, omyłkowo wzięty za animatora życia kulturalnego. Zarówno dialogi, jak i poszczególne sceny z filmu, są cytowane przez kolejne pokolenia i tylko żal, że z całej produkcji ocalała zaledwie 65-minutowa wersja, gdyż nagranego materiału było znacznie więcej.
Thelma i Louise | Miasto movie
„Thelma i Louise” – kultowy, nagrodzony Oscarem za scenariusz film Ridleya Scotta z niezapomnianymi rolami Susan Sarandon i Geeny Davis. „Thelma i Louise” to jednocześnie kino drogi, feministyczny manifest, dramat z wątkiem kryminalnym oraz, jak pokazuje historia kina, jeden z przełomowych i najważniejszych filmów schyłku XX wieku. Dwie przyjaciółki – gospodyni domowa i kelnerka – ruszają we wspólną podróż, która z czasem przeradza się w brawurową ucieczkę. Ucieczkę nie tylko przed ścigającą obie kobiety policją, lecz przede wszystkim w znaczeniu symbolicznym: od sztywnych i opresyjnych ram społecznych, od brutalności męskiego świata i stereotypowych ról, jakie są z założenia przypisane bohaterkom. Ten klasyk amerykańskiej kinematografii nie stracił nic ze swojej aktualności i klasy. W obsadzie zaś, poza wspomnianymi Davis i Sarandon, są m.in. świetni Brad Pitt, Harvey Keitel i Michael Madsen.
Pojedynek na szosie | Miasto movie
Pojedynek na szosie – pełnometrażowy debiut Stevena Spielberga, zwiastujący jego ogromny talent i niesamowitą wizję reżyserską. Trzymająca w napięciu historia samotnego kierowcy (świetny Dennis Weaver), podróżującego przez pustynne bezdroża Stanów Zjednoczonych. Bohater wraca do domu z wyjazdu służbowego, pokonując kolejne kilometry trasy. W pewnym momencie wyprzedza starą ciężarówkę i fakt ten zaważy na jego dalszym losie. Kierowca cysterny okaże się bowiem niebezpiecznym psychopatą, który od tej pory rozpoczyna mordercze polowanie. Spielberg – późniejszy ojciec tzw. “kina nowej przygody” – przy skromnym budżecie i ograniczonych środkach potrafił wygenerować suspens oraz napięcie godne najlepszych dzieł Hitchcocka. “Pojedynek na szosie” do dziś ogląda się znakomicie, a sam film uznawany jest za żelazny klasyk kina survivalowego.
Błękitny grom | Miasto movie
John Badham dał się poznać jako mistrz kina gatunkowego, mający na koncie tak różnorodne produkcje jak choćby „Gorączka sobotniej nocy”, „Gry wojenne” czy „Ptaszek na uwięzi”. W filmie „Błękitny grom” bierze na warsztat temat zmian w policji Los Angeles, a konkretnie wprowadzenia do jej działań nowoczesnego śmigłowca. Za testy nowej maszyny ma odpowiadać doświadczony pilot –Frank Murphy (Roy Scheider). Helikopter daje ogromne możliwości, ale też stawia pytania o granice władzy i uprawnień policji, w tym inwigilację obywateli oraz wykorzystywanie technologii do niewłaściwych celów. Przeciwnikiem Murphy’ego w tym pojedynku będzie pułkownik Cochrane (złowrogi jak zwykle Malcolm McDowell), a całość to, mimo upływu lat, wciągający thriller ze znakomitymi zdjęciami i dobrym tempem.
Bullet Train | Miasto movie
„Bullet Train” to ekranizacja japońskiego komiksu pod tym samym tytułem. Za kamerą staje David Leitch, reżyser wprawiony w dynamicznym kinie akcji (m.in. „John Wick” czy „Atomic Blonde”), zaś główną gwiazdą produkcji jest Brad Pitt. Na drugim planie towarzyszą mu m.in. Sandra Bullock i Aaron Taylor-Johnson. Sama fabuła dotyczy zaś jazdy superszybkim pociągiem na trasie Tokio – Morioki. Żeby było atrakcyjnie, cały pociąg naszpikowany jest płatnymi mordercami i gangsterami uwikłanymi w szaloną i niebezpieczną intrygę. Jak łatwo się domyślić, nie każdy do ostatniej stacji dojedzie żywy… „Bullet Train” to brawurowa mieszanka akcji, scen walki, kaskaderskich numerów i bezpretensjonalnego humoru. Idealne kino na zamknięcie naszego marcowego cyklu.
Informacje praktyczne
Kiedy: 1, 8, 15, 22 i 29 marca 2023, godz. 19.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a , sala widowiskowa - II piętro
Wstęp wolny