CK Lublin: Dionizos360” neTTheatre finał kolejnego etapu projektu
W piątek 14 sierpnia w Centrum Kultury w Lublinie odbędzie się finał projektu lepienia chóru do spektaklu Dionizos360”. Spotkamy się o 18 na Wirydarzu i stworzymy ostatnie postaci lubelskiego chóru, rejestrując cały proces kamerą 360. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą odcisnąć na nim swój osobisty ślad i wystawić swoich chórzystów.
Dionizos360 ” to eksperymentalny spektakl zrealizowany kamerą 360’ na podstawie trzech tragedii: Fenicjanek” i Bachantek” Eurypidesa oraz Błagalnic” Ajschylosa. Twórcy chcą położyć nacisk na rekonstrukcję i ukazanie mechanizmu przemiany postaci. Będą w ten sposób kontynuować i rozwijać odkrycia poczynione w ramach projektu artystyczno-badawczego Dynamika Metamorfozy”, którego realizację rozpoczęto w 2012 roku.
Gliniany chór przywodzi na myśl terakotową armię, argejskie wojsko czekające na znak do ataku pod murami miasta. Ale zagłębiając się w ich szeregi widzimy, że drobne figurki w swojej różnorodności kształtów nie mają postaci wojowników, zaś na swoich plecach nie niosą broni, lecz lustra. Tak jak pieśni antycznych chórów, mimo że ich przygotowanie było dla występujących w nich chłopców wstępem do szkolenia wojskowego, w swojej treści w niemal wszystkich tragediach są błaganiami o pokój.
Widz, obecny w centrum akcji jako symulowana przez soczewki kamery 360 głowa, może przejrzeć się w ich szklanych oczach i sztandarach. Chór, mimo że gra obcych, tak naprawdę składa się z naszych, został ulepiony z naszej ziemi, przez ludzi z miasta, którzy przychodzili do teatru tworzyć go z nami przez ostatni miesiąc i odcisnęli na nim ślady swoich dłoni, dając wyraz swojej indywidualnej twórczości. W swojej różnorodności kształtów jest on dziełem zbiorowym świadectwem wyobraźni wszystkich lepiących. Przedstawiająca człowieka figurka wielkości dłoni jest najczęstszym świadectwem ludzkiej twórczości sprzed dziesiątek tysięcy lat. To dzięki tym niewielkim postaciom możemy chodź trochę zrozumieć ludzi z przed czasów rozumianej naszymi kategoriami cywilizacji. A dająca się chwycić w dłoń podobizna człowieka zdaje się być najgłębiej zakorzenioną w nas formą sztuki.
Tworzymy wspólnie spektakl. Jak w Atenach z naszych ciał, naszych głosów, naszych myśli. Pomimo, a może właśnie z powodu pandemii, która uświadomiła nam, jak bardzo słabi stajemy się w pojedynkę, jak niezbędna jest dla nas wspólnota. Szukamy więc nowych dróg współtworzenia spektaklu o tym zawsze był neTTheatre.
Nawiązując do sposobu pracy antycznych aktorów, a także odpowiadając na zaistniałe okoliczności epidemiczne, twórcy postanowili spróbować nowego sposobu pracy nad aktorskimi partyturami. Każdy z aktorów będzie pracował w odosobnieniu do pierwszego i jedynego wspólnego spotkania dojdzie w trakcie premiery.
Dzięki użyciu technologii VR odbiorca doświadczenia zaproszony jest do aktywnego udziału w spektaklu, do rozglądania się po scenie. Akustycznie wciąż znajduje się w sercu akcji, a dzięki kamerom dookolnym może sam decydować, za którym aktorem podąża wzrokiem, kogo w danym momencie obserwuje. Ten rodzaj zaangażowania widza w spektakl powoduje wytworzenie się zupełnie nowej formy odbioru, która paradoksalnie przybliża nas do antycznych poprzedników.
Fenicjanki”, Błagalnice” i Bachantki” należą do niewielkiej grupy tragedii, których tytułem oraz głównym bohaterem jest chór. Dotyczą losów obcych kobiet przygnanych z dalekiej Azji do Europy jako niewolnice, uciekinierki przed wojną i w końcu jako zarzewie dionizyjskiego szału. Chór wystawiany był przez miasto, jako jego najlepsza reprezentacja, jego najlepiej słyszalny głos. Składał się z chłopców występujących w nim tuż przed przystąpieniem do służby wojskowej. Mężczyźni na widowni oglądali więc na scenie swoich synów, wnuków i braci, mając za sobą wspomnienia własnego występu. Młodzi z miasta na oczach swoich bliskich rozważali granicę między swoim a obcym, ojczyzną a obczyzną, kobietą. W doświadczeniu Dionizos360” chór również wystawia miasto, będzie go tworzyć z gliny, słów oraz swojej realnej i wirtualnej obecności grupa widzów, do której można dołączyć.
Centrum Kultury w Lublinie, ck.lublin.pl/2020/08/final-projektu-lepienia-choru-spektaklu-dionizos360-nettheatre/
Autor: krystian