CK Lublin: Litery, które wyszły z cienia
My, codzienni użytkownicy liter, zwykle mamy do czynienia z literkami skromnie stojącymi za treścią, którą niosą. Dzisiaj chcemy Wam pokazać litery, które wyszły z cienia.
Przykład litery-obrazu to okładki pisma Poetry Magazine od połowy roku 2017 do dziś każda okładka to układ literniczy, który jest wariacją na temat loga Poetry Foundation.
Na stronie pisma można przeglądać okładki numerów od roku 1912, przesuwając suwakiem o typografii nawiązującej do kształtu linijki. Każdy może sobie na przykład zobaczyć, jaka była okładka pisma w roku i miesiącu, w którym się urodził. (Na mojej okładce są dwaj grubi, niekompletnie ubrani faceci na niebieskim tle.)
Okładki można obejrzeć
tutaj (moje ulubione to kwiecień i maj 2020 oraz luty 2019).
A logo, do którego nawiązują, na
głównej stronie Fundacji.
Zatrzymując się przy poezji, przypomnijmy wspaniały klasyk polskie wydanie Donga co ma świecący nos” Edwarda Leara opracowane graficznie przez Bohdana Butenkę.
Butenko ma bardzo prosty, minimalistyczny styl białe elementy na czarnym tle. Druk jest pomieszany z pismem odręcznym i syntetycznymi, niby dziecięcymi” rysunkami. Typografia jest tu nierozdzielnym elementem ilustracji. W Dongu…” Butenki są najlepsze cechy polskiej grafiki okresu PRL-u umowność, skrót myślowy, niedosłowność.
Książkę możemy zobaczyć
tu.
A więcej o Butence przeczytać
tutaj.
eL Seed to francusko-tunezyjski liternik-street-artowiec. W działaniach street artowych eL Seed wykorzystuje tradycyjną kaligrafię arabską. Tworzy murale i liternicze rzeźby litera jest u niego trójwymiarowym elementem architektury lub układu urbanistycznego. Jego prace są syntezą różnych gatunków sztuki, ale też tradycji europejskiej i arabskiej. Stoi za tym pytanie o tożsamość i jej granice (w tym przypadku o tożsamość kulturową). Jest to jedno z najważniejszych pytań dzisiejszej sztuki europejskiej i jak widać, można je zadać za pomocą typografii.
Projekty eL Seeda zobaczymy
tutaj.
Sympathy For The Devil” to literniczy teledysk Rolling Stonesów (jeden z większego cyklu). Na ekranie pokazuje się tekst piosenki jakby pisany przez niewidzialną osobę sprayem na ścianie. Nie wiemy, kim jest i jak wygląda ta osoba, widzimy tylko ślad jej gestów jej charakter pisma. Tak samo w tekście piosenki nie jest powiedziane wprost, kim jest diabeł i jak wygląda jest on opisywany przez efekty swoich działań.
I na koniec absolutny must see. She’s a Rainbow” również teledysk Stonesów. Jego styl można określić jako połączenie psychodelicu, popu, rokoka i orientu zresztą każdy może to określić jak chce i każdy musi to zobaczyć!
Sympathy For The Devil”
She’s a Rainbow”
Katarzyna Hołda
Latające Warsztaty Rękodzieła
Centrum Kultury w Lublinie, ck.lublin.pl/2020/04/litery-ktore-wyszly-cienia/
Autor: krystian