Powiat Lublin: BHP korzystania z mediów elektronicznych
Nowe media są stałym elementem rzeczywistości każdego z nas. Ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie: wyszukujemy informacje, utrzymujemy kontakt ze znajomymi, przesyłamy sobie wiadomości, zdjęcia, potrzebne materiały. W wolnej chwili gry komputerowe dostarczają nam rozrywki i zabawy. W okresie pandemii tym bardziej doceniamy ich rolę, media bowiem stały się dla nas łącznikiem ze światem, podstawowym narzędziem nauki i pracy. A co jeśli stają się jeszcze czymś więcej? Co jeśli bez nich już nie wyobrażamy sobie życia? Jeśli bez nich nie potrafimy już zaplanować swojego czasu?
Skutki nadmiernego używania mediów elektronicznych
W sytuacji, gdy nowe media używane są w sposób przemyślany i bezpieczny, mogą stanowić jedno z narzędzi wspierających rozwój dziecka, jednak korzystanie z nich rodzi też wiele zagrożeń. Badania pokazują, że nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych może okazać się szkodliwe- może prowadzić do poważnych konsekwencji w różnych obszarach naszego życia. Niestety często nie zadajemy sobie sprawy, że pojawiające u nas, bądź u naszych pociech objawy są skutkiem nadmiernego używania mediów elektronicznych.
| Konsekwencje zdrowotne | 
|---|
| Objawy | 
| Nadpobudliwość i trudności | 
| w koncentracji uwagi | 
| Pogorszenie nastroju (doświadczenie lęku, niepokoju, smutku) lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowych, fobii, depresji) | 
| Podatność na infekcje (osłabienie odporności) | 
| Bezsenność | 
| Przewlekłe bóle w okolicy szyi, pleców, ramion, nadgarstków, dłoni | 
| Tzw. padaczka ekranowa | 
| Konsekwencje psychologiczne i społeczne | 
|---|
| Objaw | 
| Unikanie kontaktów osobistych z ludźmi poza Internetem- izolacja i poczucie osamotnienia | 
| Zaniedbywanie obowiązków prowadzi do problemów w szkole, w domy np. kiepskie oceny, konflikty z bliskimi | 
| Utrata zainteresowań | 
Czy Ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z Internetu?
- Czy przez większość dnia myślisz o tym co robiłeś (aś) lub co będziesz robiła (a) w sieci? 
- Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej (kiedyś wystarczała Ci godzina, potem kilka godzin, dziś zajmuje Ci to większość czasu wolnego)? 
- Czy próbowałeś (aś) wielokrotnie powstrzymać się od używania Internetu, ale Ci się nie udało? 
- Czy czułeś (aś) niepokój, przygnębienie, czy próbowałeś (aś) ograniczać czas spędzany 
 w Internecie lub zaprzestać korzystania z niego?
- Czy obniżyły się Twoje wyniki w nauce? 
- Czy w związku z korzystaniem z sieci zdarza Ci się zaniedbać obowiązki domowe lub inne ważne sprawy? 
- Czy spędzasz coraz mniej czasu z rodziną i przyjaciółmi w realu”, a coraz więcej 
 w Internecie?
- Czy oszukałeś (aś) kogoś z bliskich, aby ukryć to, że często przesiadujesz” w Internecie? 
- Czy używanie komputera pomaga Ci zapomnieć o problemach i poprawia Ci nastrój? 
Jeżeli przynajmniej na 2 pytania odpowiedziałeś (aś) twierdząco- możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z komputera i Internetu. Skontaktuj się ze specjalistą lub porozmawiaj o tym z zaufaną osobą dorosłą.
BHP użytkownika komputera, urządzeń mobilnych i Internetu
- w pierwszej kolejności wykorzystuj media elektroniczne do nauki, poszukiwania informacji, dopiero potem do rozrywki 
- wyznaczaj sobie czas korzystania, np. maksymalnie godzinę dziennie na surfowanie, przeglądanie poczty, wizyty na portalach społecznościowych 
- nie jedz posiłków przed ekranem komputera i innych urządzeń mobilnych 
- podczas korzystania rób sobie kilkuminutowe przerwy, np. co pół godziny 
- dbaj o aktywność fizyczną (min.20 minut dziennie, czyli 3-5 godziny tygodniowo) 
- regularnie spotykaj się ze znajomymi i przyjaciółmi 
- dbaj o relacje z bliskimi 
- rozwijaj swoje zainteresowania poza siecią 
Nowe media ze względu na swoją specyfikę mogą prowadzić do zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Pamiętajmy o tym, że poznawanie świata za pomocą wielu zmysłów oraz aktywność ruchowa są naturalnymi potrzebami dziecka. Jeśli te potrzeby zostaną ograniczone do doznań internetowych i komputerowych, mogą pojawiać się zakłócenia w tworzeniu się nowych połączeń neuronowych w mózgu. Bardzo szybko mogą one ujawnić się w postaci np. trudności w nauce. Oglądanie stale zmieniających się obrazów nie jest korzystne dla mózgu dziecka, nie aktywizuje obszarów mózgu odpowiedzialnych za rozwój mowy i języka. To tylko wybrane zakłócenia, które powstają w wyniku nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych. Rozsądne korzystanie z nich może stanowić element wspierający rozwój dziecka, jednak najlepszy gadżet elektroniczny nie zastąpi rozmów w rodzicem, czytania lub słuchania bajek i książek.
mgr Oktawia Łagowska- psycholog
mgr Małgorzata Tymińska- pedagog
Starostwo Powiatowe w Lublinie, powiat.lublin.pl/news/bhp-korzystania-z-mediow-elektronicznych
Autor: krystian

