Powiat Lublin: BHP korzystania z mediów elektronicznych

3 min czytania

Nowe media są stałym elementem rzeczywistości każdego z nas. Ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie: wyszukujemy informacje, utrzymujemy kontakt ze znajomymi, przesyłamy sobie wiadomości, zdjęcia, potrzebne materiały. W wolnej chwili gry komputerowe dostarczają nam rozrywki i zabawy. W okresie pandemii tym bardziej doceniamy ich rolę, media bowiem stały się dla nas łącznikiem ze światem, podstawowym narzędziem nauki i pracy. A co jeśli stają się jeszcze czymś więcej? Co jeśli bez nich już nie wyobrażamy sobie życia? Jeśli bez nich nie potrafimy już zaplanować swojego czasu?

Skutki nadmiernego używania mediów elektronicznych

W sytuacji, gdy nowe media używane są w sposób przemyślany i bezpieczny, mogą stanowić jedno z narzędzi wspierających rozwój dziecka, jednak korzystanie z nich rodzi też wiele zagrożeń. Badania pokazują, że nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych może okazać się szkodliwe- może prowadzić do poważnych konsekwencji w różnych obszarach naszego życia. Niestety często nie zadajemy sobie sprawy, że pojawiające u nas, bądź u naszych pociech objawy są skutkiem nadmiernego używania mediów elektronicznych.

Konsekwencje zdrowotne
Objawy
Nadpobudliwość i trudności
w koncentracji uwagi
Pogorszenie nastroju (doświadczenie lęku, niepokoju, smutku) lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowych, fobii, depresji)
Podatność na infekcje (osłabienie odporności)
Bezsenność
Przewlekłe bóle w okolicy szyi, pleców, ramion, nadgarstków, dłoni
Tzw. padaczka ekranowa
Konsekwencje psychologiczne i społeczne
Objaw
Unikanie kontaktów osobistych z ludźmi poza Internetem- izolacja i poczucie osamotnienia
Zaniedbywanie obowiązków prowadzi do problemów w szkole, w domy np. kiepskie oceny, konflikty z bliskimi
Utrata zainteresowań

Czy Ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z Internetu?

  1. Czy przez większość dnia myślisz o tym co robiłeś (aś) lub co będziesz robiła (a) w sieci?

  2. Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej (kiedyś wystarczała Ci godzina, potem kilka godzin, dziś zajmuje Ci to większość czasu wolnego)?

  3. Czy próbowałeś (aś) wielokrotnie powstrzymać się od używania Internetu, ale Ci się nie udało?

  4. Czy czułeś (aś) niepokój, przygnębienie, czy próbowałeś (aś) ograniczać czas spędzany
    w Internecie lub zaprzestać korzystania z niego?

  5. Czy obniżyły się Twoje wyniki w nauce?

  6. Czy w związku z korzystaniem z sieci zdarza Ci się zaniedbać obowiązki domowe lub inne ważne sprawy?

  7. Czy spędzasz coraz mniej czasu z rodziną i przyjaciółmi w realu”, a coraz więcej
    w Internecie?

  8. Czy oszukałeś (aś) kogoś z bliskich, aby ukryć to, że często przesiadujesz” w Internecie?

  9. Czy używanie komputera pomaga Ci zapomnieć o problemach i poprawia Ci nastrój?

Jeżeli przynajmniej na 2 pytania odpowiedziałeś (aś) twierdząco- możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z komputera i Internetu. Skontaktuj się ze specjalistą lub porozmawiaj o tym z zaufaną osobą dorosłą.

BHP użytkownika komputera, urządzeń mobilnych i Internetu

  • w pierwszej kolejności wykorzystuj media elektroniczne do nauki, poszukiwania informacji, dopiero potem do rozrywki

  • wyznaczaj sobie czas korzystania, np. maksymalnie godzinę dziennie na surfowanie, przeglądanie poczty, wizyty na portalach społecznościowych

  • nie jedz posiłków przed ekranem komputera i innych urządzeń mobilnych

  • podczas korzystania rób sobie kilkuminutowe przerwy, np. co pół godziny

  • dbaj o aktywność fizyczną (min.20 minut dziennie, czyli 3-5 godziny tygodniowo)

  • regularnie spotykaj się ze znajomymi i przyjaciółmi

  • dbaj o relacje z bliskimi

  • rozwijaj swoje zainteresowania poza siecią

Nowe media ze względu na swoją specyfikę mogą prowadzić do zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Pamiętajmy o tym, że poznawanie świata za pomocą wielu zmysłów oraz aktywność ruchowa są naturalnymi potrzebami dziecka. Jeśli te potrzeby zostaną ograniczone do doznań internetowych i komputerowych, mogą pojawiać się zakłócenia w tworzeniu się nowych połączeń neuronowych w mózgu. Bardzo szybko mogą one ujawnić się w postaci np. trudności w nauce. Oglądanie stale zmieniających się obrazów nie jest korzystne dla mózgu dziecka, nie aktywizuje obszarów mózgu odpowiedzialnych za rozwój mowy i języka. To tylko wybrane zakłócenia, które powstają w wyniku nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych. Rozsądne korzystanie z nich może stanowić element wspierający rozwój dziecka, jednak najlepszy gadżet elektroniczny nie zastąpi rozmów w rodzicem, czytania lub słuchania bajek i książek.

mgr Oktawia Łagowska- psycholog

mgr Małgorzata Tymińska- pedagog

Starostwo Powiatowe w Lublinie, powiat.lublin.pl/news/bhp-korzystania-z-mediow-elektronicznych

Autor: krystian