Wniosek o wpis w księdze wieczystej - jak przebiega proces

Księga wieczysta jest jednym z najważniejszych dokumentów, jakie są na stałe przypisane do danej nieruchomości. To właśnie w niej określony jest stan prawny danego lokalu, a sam rejestr wpisów do ksiąg wieczystych prowadzi Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego, oczywiście w sądzie właściwym dla adresu danej nieruchomości. Wpisu do księgi wieczystej dokonuje się najczęściej przy zmianie właściciela danej nieruchomości, jednak proces ten dla wielu obywateli w dalszym ciągu jest dość skomplikowany. Jak więc on przebiega?

Czym jest wpis do księgi wieczystej?

Wpis do księgi wieczystej - zgodnie w tym co zostało przedstawione w artykule: https://www.newhouse.co/wpis-do-ksiegi-wieczystej-gdzie-sprawdzic-jak-wyglada-i-ile-kosztuje dotyczy jedynie właściciela nieruchomości, a także wieczystego użytkownika lokalu. Zdarza się, że uprawnienia przysługują również wierzycielowi - o ile prawo to zostało wcześniej również wpisane do księgi wieczystej. Niemniej jednak czym jest sam wpis do tego dokumentu? Otóż jest to nic innego jak określenie stanu prawnego danej nieruchomości. Można to poniekąd porównać do kwestii ewidencyjnej, jaką jest obowiązek meldunkowy. Wówczas potwierdza się, że dana osoba zamieszkuje konkretny lokal. Wpis do księgi wieczystej zaś potwierdza zmianę właściciela nieruchomości, podziału nieruchomości lub ustanowienia na dany lokal hipoteki.

Jak przebiega proces wnioskowania o wpis do księgi wieczystej?

Zanim wpis do księgi wieczystej nieruchomości zostanie dokonany, konieczne jest przebrnięcie przez formalną procedurę. W pierwszej kolejności właściciel nieruchomości, współwłaściciel lub użytkownik wieczysty musi wystąpić do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego z odpowiednim wnioskiem. Jest to formularz pod oznaczeniem KW- WPIS, który można pobrać całkowicie bezpłatnie - albo z wydziału sądu rejonowego albo z sieci.  Co więcej, wniosek ten musi być opatrzony załącznikami w formie aktów notarialnych, decyzji administracyjnej lub decyzji sądowej. Nie zapominajmy o tym, że wraz ze złożeniem wniosku koniecznej jest również uiszczenie opłaty. Następnie wystarczy poczekać na rozpatrzenie naszego wniosku - zwykle nie jest konieczna wizyta w sądzie - a także na oficjalną decyzję. Wówczas wpis do księgi wieczystej powinien zostać oficjalnie zatwierdzony i dokonany.

Ile kosztuje wpis do księgi wieczystej?

Doskonale wiemy, że nawet obowiązek meldunkowy i zameldowanie w danym lokalu wiąże się z koniecznością wniesienia konkretnej opłaty. Dokładnie tak samo jest w przypadku dokonywania wpisu w księdze wieczystej. Na jakie koszty więc powinniśmy się przygotować? Otóż w dużej mierze, za wpis własności do księgi wieczystej zapłacimy około 200 złotych. Z kolei za wpis udziału w prawie własności zapłacimy połowę opłaty stałej, czyli około 100 złotych. Dokładnie tyle samo zapłacimy również za zamknięcie księgi wieczystej. Warto pamiętać, że osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej mają prawo do tego, by wnioskować o zwolnienie z kosztów sądowych - wniosek musi zostać jednak złożony przed złożeniem formularza KW- WPIS.