Nowy, powakacyjny sezon w Centrum Kultury rozpocznie premiera teatralna. Najnowszy spektakl Joanny Lewickiej jest wielowątkowym tryptykiem o kobiecości w świecie ogarniętym wojną. Tematy samotności, gniewu i potrzeby bliskości będą współgrać z muzyczno-multimedialną realizacją. 

Mater Furiosa

„Mater Furiosa” to opowieść, którą zainspirował wiersz francuskiego pisarza Jean-Pierre Siméon, jednego z czołowych głosów współczesnej poezji we Francji. Monolog „Stabat Mater Furiosa” jest już uznawany za współczesny klasyk. Jego pierwsze tłumaczenie ukazało się w języku niemieckim.  Polską interpretację tego utworu zobaczymy w Centrum Kultury w Lublinie. 

Bohaterkami spektaklu są dwie kobiety, każda z nich spełnia w życiu rolę matki, córki i siostry. We wspólnym, cielesnym dialogu będą budować relację i szukać odpowiedzi na nurtujące pytania. 

 

Jak my, kobiety, możemy patrzeć w przyszłość doświadczone bólem? Jak jako kobiety możemy wspólnie przezwyciężyć tradycyjne wzorce ról i wychowania? W jaki sposób możemy wspólnie przezwyciężyć samotność i brak własnej decyzji w tak ważnych sprawach? Jak przezwyciężyć samotność terytorialną, w którą spycha nas wojna? — zadają sobie pytania autorki spektaklu. 

 

W trzech częściach spektaklu „Mater Furiosa”  będziemy przyglądać się zjawisku wojennej kobiecej miłości, wzmocnionej sytuacyjną samotnością na poziomie indywidualnym, terytorialnym i emocjonalnym. Natomiast tłem będą procesy „męskiej wojny” oraz perspektywa wojennych ojców, synów i braci. To też produkcja artystyczna o równowadze płciowej w kontekście wojny, ponieważ płeć oraz warunki społeczno-kulturowe i polityczne stoją przed porównywalnymi pytaniami, oczekiwaniami i marzeniami o lepszym świecie. Celem tej wymiany perspektyw jest zbadanie możliwości mówienia o miłości w świecie wojen bez względu na płeć.

Bilety dostępne w kasie CK oraz sprzedaży online.

Mater Furiosa
reż. Joanna Lewicka
1 września 2022, godz. 19:00 —premiera 
2 i 4 września 2022, godz. 19:00 — pokazy popremierowe 
Sala Czarna 

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.