Ile kosztuje reklama w TV, w radiu, na Facebooku? Co się najbardziej opłaca?

Mówi się, że reklama jest dźwignią sprzedaży, a dobrze przemyślana potrafi znacząco zwiększyć popyt na dany produkt bądź usługę. Przez wiele lat ten rodzaj promocji kojarzony był jednak z ogromnym budżetem, a pozwolić sobie na nią mogły wyłącznie rynkowe giganty. Na szczęście dziś zarówno koszt, jak i możliwości reklam się zmieniły. W co wobec tego najlepiej zainwestować?

Ile kosztuje reklama w TV?

Reklama w telewizji potrafi dać ogromny rozgłos, zwłaszcza w przerwie podczas ważnych wydarzeń sportowych. Emisja 10-sekundowego spotu może wówczas kosztować nawet pół miliona złotych. Są jednak znacznie tańsze opcje promocji w telewizji, a ich cena uzależniona jest od kanału, długości reklamy oraz godziny, w jakiej miałaby się pojawić.

Przykładowo, spot reklamowy w stacji TVN trwający 30 sekund, emitowany około godziny 19:00 kosztuje niecałe 70 tysięcy złotych. Ta sama reklama wyświetlana pół godziny wcześniej kosztuje już 30 tysięcy złotych. Najtańsza jest emisja w godzinach wczesnoporannych, między 4 a 5 - jedynie 100 zł.

Dla porównania koszt reklamy w TVP o godzinie 19 wynosi niecałe 30 tysięcy złotych, ale godzinę później wzrasta już do prawie 50 tysięcy złotych. Z kolei oferta na Euro 2020 może przyprawić o zawrót głowy. Za 30 sekund trzeba zapłacić prawie pół miliona złotych.

Oczywiście oprócz kosztu emisji reklamy w telewizji dochodzą również wydatki związane z samą jej produkcją. Cena uzależniona jest od wielu czynników, ale trzeba się liczyć z rachunkiem na kwotę co najmniej kilkunastu tysięcy złotych.

Ile kosztuje reklama w radiu?

O wiele tańszą alternatywą jest reklama w radiu. Wiele osób słucha różnych rozgłośni w drodze do pracy, szkoły czy stojąc w korku. Wykorzystanie godzin szczytu na dotarcie do wybranej grupy odbiorców jest zatem skuteczną formą promocji. Jak wobec tego wygląda koszt radiowego spotu reklamowego?

Wszystko zależy od tego, czy jest to rozgłośnia lokalna, czy ogólnokrajowa oraz w jakich godzinach planowana jest emisja reklamy. Szczytowe godziny radiowe to 7:00-10:00 oraz 15:00-18:00. W RMF FM za spot trzeba wówczas zapłacić od 37 tysięcy do 43 tysięcy złotych w dni powszednie, w sobotę o ponad połowę mniej, a w niedzielę nawet ⅕ tej ceny.

O wiele tańsze jest na przykład Radio Gra, które ma w Polsce kilka rozgłośni regionalnych. Cena za 30-sekundowy spot reklamowy w dni powszednie kosztuje tu średnio 7 tysięcy złotych w godzinach szczytu, a w weekend około 3-4 tysięcy złotych.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Chodzi oczywiście o płatne kampanie reklamowe, nie prowadzenie fanpage’a (choć warto stosować obie strategie promocji, aby zwiększyć również ruch organiczny). Koszt uzależniony jest od wielu czynników i nie ma z góry ustalonej stawki. Istnieje kilka składowych wpływających na cenę końcową kampanii.

  • Cel reklamy

Chodzi tu o zastanowienie się nad pożądanym rezultatem kampanii. Menedżer reklam na Facebooku wyróżnia trzy podstawowe cele, które następnie dzielą się na mniejsze:

  1. rozpoznawalność
  • rozpoznawalność marki
  • zasięg
  1. branie pod uwagę
  • ruch
  • aktywność
  • instalacje aplikacji
  • wyświetlenia filmu
  • pozyskiwanie kontaktów
  • wiadomości
  1. konwersja
  • konwersje
  • sprzedaż z katalogu
  • wizyty w firmie

Każda z powyższych składowych generuje inne koszta. W swoim poradniku Facebook podpowiada, które typy reklam sprawdzają się najlepiej w realizowaniu konkretnych celów.

  • Grupa odbiorców

Facebook umożliwia dotarcie do trzech grup odbiorców: podstawowych, niestandardowych i podobnych. Każdą z nich można dodatkowo zawęzić, określając szczegółowe kryteria. Agencja SEO w Lublinie Miromind podpowiada, że im bardziej sprecyzowana grupa odbiorców, tym mniejszy koszt kampanii, ponieważ angażuje się wtedy więcej osób faktycznie zainteresowanych przedmiotem reklamy. W przypadku niedoprecyzowanej grupy odbiorców zaangażowanie będzie mniejsze, a co za tym idzie, Facebook nałoży wyższą opłatę.

  • Umiejscowienie

Menedżer reklam umożliwia umiejscowienie contentu w kilku miejscach na wszystkich platformach (Facebook, Instagram, Messenger i Audience Network). Wyboru miejsca wyświetlania reklamy można dokonać samodzielnie, aczkolwiek Facebook zaleca automatyczne umiejscowienie, argumentując, że w ten sposób może w pełni wykorzystać budżet kampanii.

  • Format

Do wyboru mamy kilka uniwersalnych formatów i każdy z nich jest na swój sposób charakterystyczny. Możemy więc wyróżnić: zdjęcie, film, zdarzenia, messenger, karuzelę, pokaz slajdów, kolekcje i reklamy demo. Warto przetestować każdy z nich, aby dowiedzieć się, który format generuje największe zaangażowanie dla naszej branży.

  • Sezonowość

W ciągu roku oraz w zależności od branży mamy do czynienia z większym lub mniejszym zaangażowaniem odbiorców. Sezonowość jest więc istotnym czynnikiem wpływającym na budżet. Możemy zaobserwować okresy zwiększonej konkurencji wśród reklamodawców, którzy wręcz walczą o miejsce reklamowe. Koszt kampanii będzie wówczas automatycznie wyższy. Dotyczy to między innymi okresu przedświątecznego, wakacyjnego oraz czarnego piątku.

Jak oszacować budżet kampanii na Facebooku?

Do oszacowania przybliżonego budżetu pojedynczej reklamy lub kampanii służy menedżer reklam. Po określeniu celu, formatu, grupy odbiorców oraz budżetu Facebook wyświetli orientacyjny zasięg. Trzeba jednak pamiętać, że dane te mają charakter jedynie poglądowy i wiele zależy od wprowadzonego budżetu, danych z poprzednich kampanii oraz danych rynkowych.

Przeciętny koszt za jedną konwersję wynosi od 0,04 do 4 zł. To duże widełki, dlatego najlepiej jest wyciągnąć z nich średnią, a następnie pomnożyć ją przez liczbę pożądanych konwersji. To będzie nasz miesięczny budżet wyjściowy, który w miarę trwania kampanii można odpowiednio dostosować. Należy więc pamiętać, że wszystko uzależnione jest od wielu czynników i obserwacji. Na tej podstawie można później reklamę dostosowywać, bardziej precyzować i udoskonalać, co powinno zmniejszyć jej koszt.

Co się najbardziej opłaca?

Biorąc pod uwagę liczbę osób korzystających z każdego medium, najlepiej wypada radio. W Polsce w 2019 roku ponad 71% z nas słuchało rozgłośni FM. Dla porównania jedna piąta społeczeństwa oglądała telewizję i około 47% Polaków korzystało z Facebooka. Jeśli jednak chodzi o koszt reklamy oraz potencjalny zasięg, tu jednogłośnie zwycięzcą jest Facebook.