Czy (i jak) można zderzyć ze sobą pozornie odległe taneczne światy, takie jak brazylijska samba, ormiańskie kochari i gruzińskie svanuri? Już we wrześniu będziecie się mogli o tym przekonać w centrum Ruchu Lubelskiego Teatru Tańca. W ramach niezwykłego projektu, nawiązującego do osoby Yanki Rudzkiej zapraszamy na warsztaty z tancerzami z Armenii, Brazylii, Gruzji i Polski.

PROGRAM:

  • SOBOTA, 15 WRZEŚNIA:
    godz. 16:00 – 17:30 – svanuri (taniec gruziński) – Kote Liparteliani, Megi Zarkua
    godz. 17:45 – 19:15 kochari (taniec armeński) – Karen Khachatryan, Hasmik Tangyan
  • NIEDZIELA, 16 WRZEŚNIA:
    godz. 16:00 – 18.:00 – (samba) taniec brazylijski – Anderson Danttas, Neemias Santana
    Sala Prób 4, Centrum Kultury w Lublinie
    opłata: 10 zł / zapisy, informacje o wolnych miejscach:www.ltt.art.pl, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel.: 660 577 716

Yanka Rudzka, nieznana u nas choreografka w latach 50’ XX w. prowadziła pionierską w Brazylii taneczną edukację i zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. Podążając śladami jej fascynacji kulturą tradycyjną, młodzi artyści postawili istotne pytania o inspiracje i znaczenie tej kultury dla współczesnej sztuki. Tak powstał „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”. To spektakl o naszej tożsamości – kulturowej, narodowej, osobistej i artystycznej, na swój sposób polifonicznej, złożonej z wielu warstw i wielu elementów.
Wspólne poznamy tańce tradycyjne różnych kultur, pamiętając o tym, że są to praktyki z natury swojej WSPÓLNE i mają niezwyłą moc tworzenia WSPÓLNOTY, zwłaszcza w naszych czasach. Tańce tradycyjne jednoczą niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności!

PROWADZĄCY:

Anderson Danttas (Brazylia) – tancerz i pedagog (specjalista samby tradycyjnej), aktor i producent z regionu Bahia / Brazylia. Występował w wielu spektaklach z lokalnej grupy teatralnej Outra Cia de Teatro. Jako tancerz współpracował z wieloma zespołami (w tym z prestiżowym Bale Teatro Castro Alves (Bahia / Brazylia) oraz z międzynarodowymi choreografami, takimi jak Sofia Orihuela, Asier Zabaleta, Thiago Romero, czy Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem (projekt Zaczyn). Współpracował wielokrotnie z festiwalem VIVADANÇA Festival Internacional. Jako Dandara Beyonce Anderson jest także znanym salvadorskim Drag Queen i aktywistą LGBT.
Neemias Santana (Brazylia) – tancerz i choreograf; absolwent Wydziału Tańca na Uniwersytecie Federalnym Bahia w Brazylii. Nauczyciel tańca w wielu instytucjach edukacyjnych w Brazylii. Od 2011 r. pracuje z lokalnymi artystami z Salvadoru, promując ideę spotkania poprzez sztukę i współpracę artystyczną (autorski projekt „Nii / Colaboratório”). Tańczył w prestiżowym Bale Jovem de Salvador, wsp choreografów / reżyserów (Dejalmir Melo, Matias Santiago, Joana Leśnierowska, Janusz Orlik. Jego spektakle były prezentowane na ważnych festiwalach w Brazylii (m.in. podczas „Festival Internacional de Artes Cênicas da Bahia – FIAC”, „Jornada de Dança da Bahia” oraz „Vivadança Festival Internacional” w Salwadorze), rezydent Art Stations Fundation (2018)
Kote Liparteliani (Gruzja) – aktor i tancerz.W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę tradycyjnych gruzińskich tańców narodowych, trenował zapasy i judo. Ukończył Ilia State University w Tbilisi na Wydziale Nauki i Sztuki, (aktorstwo). Studia kontynuował na Theatre and Film Georgia State University na wydziale aktorskim. Grał główne i drugoplanowe role w wielu sztukach teatralnych. Grał również epizodyczne role w kilku produkcjach filmowych.
Megi Zarkua (Gruzja) – tancerka. Ukończyła czteroletni kurs tańców i choreografii gruzińskiej w Studio Sukhishvili (2004) . W 2013 ukończyła Art Gymnasium (specjalizacja aktor – tancerz i choreograf (Studio Sukhishvili). Od 2014 studiuje na Shota Rustaveli State University of Theatre and Cinema na kierunku aktorskim ze specjalizacją choreograf tańców gruzińskich. Choreografka i nauczycielka tańca w Art School “Iveria”.
Karen Khachatryan (Armenia) – aktor, tancerz, choreograf. W 2008 r. ukończył Yerevan State Institute of Theatre & Cinematography’s na (aktor pantomimy). Solista Yerevan State Pantomime Theater. W latach 2004 – 2011 tancerz State Dance Ensemble of Armenia „Barekamutyun” W latach 2011 – 2012 tancerz baletowy w Armenian National Opera and Ballet Theater. Założyciel i solista grupy tanecznej “Interdance”, zdobywca drugiego miejsca w armeńskiej edycji „So you think you can dance”. Brał udział w wielu projektach tanecznych w Armenii i zagranicą. Uczy i tworzy choreografię. W 2017 otrzymał państwową nagrodę teatralną „Artavazd” za spektakl „Watches of Visions”.
Hasmik Tangyan (Armenia) – historyczka sztuki, performerka, choreografka, terapeutka ruchem. Absolwentka National Academy of Fine Arts and Institute for Contemporary Art (ICA Yerevan). Jako terapeutka specjalizuje się w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi cierpiącymi na autyzm, porażenie mózgowe, ADHD. Współzałożycielka Art Therapy Centre w Erywaniu. W 2012 założyła BA-AR-DI-A Dance Movement Laboratory, gdzie rozpoczęła swoje eksperymenty choreograficzne. To otwarte przedsięwzięcie skupione wokół pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi. Z podopiecznymi laboratorium, Hamsik stworzyła spektakle taneczne i instalacje wideo. Współpracowała z Robertą Miskowską (Polska), Duygu Bostanci (Ankara), Valerią Khripach i Olgą Rabetskaya, Olią Sosnovskaya (Mińsk) a także z lokalnymi kompozytorami i muzykami.


Projekt „Yanka Rudzka. Wielogłos” jest realizowany w ramach projektu „Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy”, będącego częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.