CK Lublin: Wielogłos warsztaty tańców tradycyjnych

4 min czytania

Czy (i jak) można zderzyć ze sobą pozornie odległe taneczne światy, takie jak brazylijska samba, ormiańskie kochari i gruzińskie svanuri? Już we wrześniu będziecie się mogli o tym przekonać w centrum Ruchu Lubelskiego Teatru Tańca. W ramach niezwykłego projektu, nawiązującego do osoby Yanki Rudzkiej zapraszamy na warsztaty z tancerzami z Armenii, Brazylii, Gruzji i Polski.

  • SOBOTA, 15 WRZEŚNIA:

godz. 16:00 17:30 svanuri (taniec gruziński) Kote Liparteliani, Megi Zarkua
godz. 17:45 19:15 kochari (taniec armeński) Karen Khachatryan, Hasmik Tangyan

  • NIEDZIELA, 16 WRZEŚNIA:

godz. 16:00 18.:00 (samba) taniec brazylijski Anderson Danttas, Neemias Santana
Sala Prób 4, Centrum Kultury w Lublinie
opłata: 10 zł / zapisy, informacje o wolnych miejscach:www.ltt.art.pl, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel.: 660 577 716

Yanka Rudzka , nieznana u nas choreografka w latach 50’ XX w. prowadziła pionierską w Brazylii taneczną edukację i zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. Podążając śladami jej fascynacji kulturą tradycyjną, młodzi artyści postawili istotne pytania o inspiracje i znaczenie tej kultury dla współczesnej sztuki. Tak powstał Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”. To spektakl o naszej tożsamości kulturowej, narodowej, osobistej i artystycznej, na swój sposób polifonicznej, złożonej z wielu warstw i wielu elementów.

Wspólne poznamy tańce tradycyjne różnych kultur, pamiętając o tym, że są to praktyki z natury swojej WSPÓLNE i mają niezwyłą moc tworzenia WSPÓLNOTY, zwłaszcza w naszych czasach. Tańce tradycyjne jednoczą niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności!

Anderson Danttas (Brazylia) tancerz i pedagog (specjalista samby tradycyjnej), aktor i producent z regionu Bahia / Brazylia. Występował w wielu spektaklach z lokalnej grupy teatralnej Outra Cia de Teatro. Jako tancerz współpracował z wieloma zespołami (w tym z prestiżowym Bale Teatro Castro Alves (Bahia / Brazylia) oraz z międzynarodowymi choreografami, takimi jak Sofia Orihuela, Asier Zabaleta, Thiago Romero, czy Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem (projekt Zaczyn). Współpracował wielokrotnie z festiwalem VIVADANÇA Festival Internacional. Jako Dandara Beyonce Anderson jest także znanym salvadorskim Drag Queen i aktywistą LGBT.
Neemias Santana (Brazylia) tancerz i choreograf; absolwent Wydziału Tańca na Uniwersytecie Federalnym Bahia w Brazylii. Nauczyciel tańca w wielu instytucjach edukacyjnych w Brazylii. Od 2011 r. pracuje z lokalnymi artystami z Salvadoru, promując ideę spotkania poprzez sztukę i współpracę artystyczną (autorski projekt Nii / Colaboratório”). Tańczył w prestiżowym Bale Jovem de Salvador, wsp choreografów / reżyserów (Dejalmir Melo, Matias Santiago, Joana Leśnierowska, Janusz Orlik. Jego spektakle były prezentowane na ważnych festiwalach w Brazylii (m.in. podczas Festival Internacional de Artes Cênicas da Bahia FIAC”, Jornada de Dança da Bahia” oraz Vivadança Festival Internacional” w Salwadorze), rezydent Art Stations Fundation (2018)
Kote Liparteliani (Gruzja) aktor i tancerz.W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę tradycyjnych gruzińskich tańców narodowych, trenował zapasy i judo. Ukończył Ilia State University w Tbilisi na Wydziale Nauki i Sztuki, (aktorstwo). Studia kontynuował na Theatre and Film Georgia State University na wydziale aktorskim. Grał główne i drugoplanowe role w wielu sztukach teatralnych. Grał również epizodyczne role w kilku produkcjach filmowych.
Megi Zarkua (Gruzja) tancerka. Ukończyła czteroletni kurs tańców i choreografii gruzińskiej w Studio Sukhishvili (2004) . W 2013 ukończyła Art Gymnasium (specjalizacja aktor tancerz i choreograf (Studio Sukhishvili). Od 2014 studiuje na Shota Rustaveli State University of Theatre and Cinema na kierunku aktorskim ze specjalizacją choreograf tańców gruzińskich. Choreografka i nauczycielka tańca w Art School “Iveria”.
Karen Khachatryan (Armenia) aktor, tancerz, choreograf. W 2008 r. ukończył Yerevan State Institute of Theatre & Cinematography’s na (aktor pantomimy). Solista Yerevan State Pantomime Theater. W latach 2004 2011 tancerz State Dance Ensemble of Armenia Barekamutyun” W latach 2011 2012 tancerz baletowy w Armenian National Opera and Ballet Theater. Założyciel i solista grupy tanecznej “Interdance”, zdobywca drugiego miejsca w armeńskiej edycji So you think you can dance”. Brał udział w wielu projektach tanecznych w Armenii i zagranicą. Uczy i tworzy choreografię. W 2017 otrzymał państwową nagrodę teatralną Artavazd” za spektakl Watches of Visions”.
Hasmik Tangyan (Armenia) historyczka sztuki, performerka, choreografka, terapeutka ruchem. Absolwentka National Academy of Fine Arts and Institute for Contemporary Art (ICA Yerevan). Jako terapeutka specjalizuje się w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi cierpiącymi na autyzm, porażenie mózgowe, ADHD. Współzałożycielka Art Therapy Centre w Erywaniu. W 2012 założyła BA-AR-DI-A Dance Movement Laboratory, gdzie rozpoczęła swoje eksperymenty choreograficzne. To otwarte przedsięwzięcie skupione wokół pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi. Z podopiecznymi laboratorium, Hamsik stworzyła spektakle taneczne i instalacje wideo. Współpracowała z Robertą Miskowską (Polska), Duygu Bostanci (Ankara), Valerią Khripach i Olgą Rabetskaya, Olią Sosnovskaya (Mińsk) a także z lokalnymi kompozytorami i muzykami.

Projekt Yanka Rudzka. Wielogłos” jest realizowany w ramach projektu Terytoria choreografii nowe szlaki awangardy”, będącego częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 20172021.

Centrum Kultury w Lublinie, ck.lublin.pl/, ck.lublin.pl/2018/09/wieloglos-warsztaty-tancow-tradycyjnych/

Autor: krystian