Szkolny Budżet Obywatelski w Lublinie jak zmienia szkoły i co dalej

W Lublinie młodzi mieszkańcy mają realny wpływ na szkolne inwestycje! Szkolny Budżet Obywatelski to wyjątkowa inicjatywa, która od pięciu lat angażuje uczniów, nauczycieli i rodziców w kształtowanie przestrzeni edukacyjnej. Jak zmienia się dzięki temu życie szkół i co nowego przynosi najnowsza edycja?
- Lublin stawia na aktywną współpracę szkół z mieszkańcami
- Szkoły w Lublinie coraz chętniej angażują się w budowanie swojej przestrzeni
Lublin stawia na aktywną współpracę szkół z mieszkańcami
Od 2019 roku w Lublinie działa program, który pozwala społecznościom szkolnym decydować o wydatkach części budżetu swoich placówek. To nie jest zwykły projekt – to prawdziwy demokratyczny proces, w którym uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy szkół wspólnie zgłaszają pomysły i wybierają te, które mają szansę zostać zrealizowane. Dzięki temu szkoły stają się miejscem bardziej przyjaznym i dostosowanym do potrzeb wszystkich uczestników edukacji.
Program ten powstał jako jeden z elementów przygotowań Lublina do tytułu Europejskiej Stolicy Młodzieży. Już wtedy miasto postawiło na innowacyjne działania skierowane do młodych ludzi, a Szkolny Budżet Obywatelski okazał się jednym z pierwszych i najbardziej inspirujących przedsięwzięć.
Szkoły w Lublinie coraz chętniej angażują się w budowanie swojej przestrzeni
Początkowo inicjatywa była realizowana przez organizacje pozarządowe i skupiała się na grupach nieformalnych młodzieży. Z czasem jednak program zaczął być prowadzony bezpośrednio przez Urząd Miasta we współpracy ze szkołami. W kolejnych edycjach liczba placówek biorących udział systematycznie rosła – z 10 szkół w 2021 roku do 24 w ostatniej, czwartej odsłonie projektu.
Obecnie trwa piąta edycja Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, w której uczestniczy 23 lubelskich placówek oświatowych. Każda z nich ma możliwość zdobycia dodatkowych środków finansowych oraz wsparcia merytorycznego i promocyjnego, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów i całej szkolnej społeczności.
Dzięki temu mechanizmowi nie tylko poprawia się infrastruktura szkolna czy oferta edukacyjna, ale przede wszystkim wzmacniają się relacje między wszystkimi uczestnikami życia szkoły. To lekcja demokracji w praktyce – uczniowie uczą się odpowiedzialności za wspólne decyzje, a szkoły stają się miejscem bardziej otwartym i przyjaznym dla każdego.
„Po 4 latach realizowania SBO w Lublinie wyraźnie widać, że dzięki większemu zaangażowaniu osób uczniowskich i kadry w podejmowanie decyzji, szkoły stają się jeszcze bardziej przyjazne i dostosowane do potrzeb społeczności.”
Źródło: Urząd Miasta w Lublinie
Autor: krystian